Het is altijd de enige manier om de belangstelling te krijgen van de pers voor je merk of webwinkel: een persbericht sturen. Je zou het zelf kunnen schrijven en het verzenden met behulp van een distributiedienst, of een copywriter inhuren en dan betalen voor het verzenden. Deze methoden kosten vaak veel geld, meer dan de meeste webwinkeliers nu te besteden hebben..
Journalisten ontvangen elke week zo veel persbericht e-mails dat de meeste zelfs niet gelezen worden. Het is niet dat ze niet op zoek zijn naar verhalen, maar eigenlijk vertellen persberichten zelden een goed verhaal. De meeste mensen sturen een bericht zonder dat de verslaggever er een verhaal van kan maken. Wat is het dat journalisten graag over willen schrijven? Waar zoeken ze naar in een persbericht? Verslaggevers zijn vertellers, en dat is waar ze voortdurend op zoek naar zijn: goede verhalen om hun producten te verkopen. Wat is jouw verhaal?
Jouw website en jouw producten in de media
Terwijl ik nadacht over de soorten verhalen die ik te bieden had aan verslaggevers, bedacht ik me dat de meeste tijdschriften die worden gelezen door mijn ideale klanten (moeders van meisjes) items over cadeau’s voor moederdag, back-to-school, Kerstmis, dag van de duurzaamheid, zomervakantie, geboorte etc beschreven. Ik bladerde door mijn favoriete tijdschriften en surfte langs alle websites om een lijst van namen te krijgen waar ik mijn biologische kinderjurkjes graag zou willen terugzien. Mijn parameters waren dat a) de publicatie moest worden gelezen door mijn doelgroep en b) vaker producten als de mijne lieten zien. Ik verzamelde de namen van de journalisten en redacteuren die bij deze items stonden en heb mijn eigen media lijst gemaakt. Ik schreef een stuk over mijn producten, stuurde bloemzaadjes mee met het persbericht en ik kreeg superleuke reacties!
5 Stappen om het oog van de pers op je producten te laten vallen
1) Maak een lijst van de TV-shows, blogs, online en offline tijdschriften waar je contact mee wilt. Wees niet bang om groot te dromen. Nee zeggen kunnen ze altijd, maar elke nee brengt je dichter bij een ja!
2) Maak een lijst van de onderwerpen die elk tijdschrift heeft zodat je jouw verhaal specifiek kan richten op hun publiek. Ga lekker een middagje in de bieb zitten en blader door de tijdschriften.
3) Zoek de redactionele kalender, waarin de onderwerpen in elk nummer staan vermeld en de te publiceren termijnen. De beste manier om dit te doen is te Googlen naar naam van het tijdschrift + redactionele kalender. Naast onderwerpen en termijnen, zal het ook contact informatie voor specifieke redacteuren geven. Persoonlijk aanspreken is altijd beter dan info-adressen!
4) Bewerk je pitch om dit aan te passen aan het type tijdschrift. Vermeld specifiek waarom jouw product perfect is voor hen!
5) E-mail je verhaal naar de adressen van stap 3. Houd in gedachten dat de meeste tijdschriften 4-6 maanden van tevoren hun items binnen willen hebben. Zet het in je agenda zodat je de deadlines niet gaat missen.
Deze methode om de pers te laten weten dat jouw producten bestaan is gratis. En het werkt echt.
Maar.. Er is alleen één nadeel: het kost tijd, heel veel tijd.
Daarom heb ik voor jou, als drukbezette webshop eigenaar, nog een oplossing! Een bonusstap! Sinds vorig jaar werk ik samen met Elsbeth, eigenaresse van Pers-Wereld.nl. Zij heeft vele jaren ervaring in het schrijven van persberichten, onderhouden van perscontacten en opbouwen van kwalitatieve persbestanden. En als jij ook gebruik wilt maken van haar expertise, dan mag je gratis extra beelden plaatsen in haar beeldbank! Mooi meegenomen toch? Laat even weten dat je van de Webshop-Academy komt, dan weet ze genoeg.
En jij, heb jij nog een leuk succesverhaal met de pers? Of verrassende resultaten gekregen met jouw persbericht? Ik hoor het graag!
Gwendoline