Het bestaat al een tijdje en je kent het vast wel. 50 shades of Grey. Niet? Nooit gelezen..? Nee, ik ook niet..
Draak van een film ook, heb ik gehoord. “Fifty Shades is een twee uur durend voorspel waarvan de climax overkomt als coïtus interruptus – de film heeft een open einde waar de grootste maat buttplug nog in zou passen.” Aldus Nu.nl.
Ik zal vertellen waarom ik hierover begin. Het verhaal gaat over literatuurstudente Anastasia Steele die Christian Grey ontmoet, de enorm rijke ondernemer die wat dominante trekjes heeft.
Het zijn niet zomaar dominante trekjes, hij MOET in controle zijn. Alles moet gaan zoals hij dat bepaalt. Ben je het er niet mee eens, dan mag je direct vertrekken. Hij weet wat hij wilt en hij zorgt er voor dat hij dat krijgt.
Toen dacht ik: ben ik zo binnen mijn bedrijf? Hou ik me altijd volledig strikt aan mijn eigen regels? En hoe zit dat bij jou? Herken je bijvoorbeeld dit:
- Af en toe iets door de vingers zien (sale product toch terugnemen ook al is de retour periode al lang verstreken),
- te veel moeite steken in een ‘moeilijke’ klant (zoeken bij collega’s of zij dat ene uitverkochte item nog wel hebben -om later te horen dat het toch niet nodig was),
- of te ver gaan om maar de lieve vrede te bewaren (een pakketje vergoeden terwijl je zeker weet dat je niet fout zat).
Doe je dat wel eens?
Geeft niet, klant is koning, maar als dit structureel wordt, krijg je een probleem. DUS: laat je innerlijke meester(es) los en bekijk nog eens een keer je algemene voorwaarden. Of je terugbetalingsbeleid, bv:
We betalen alleen geld terug voor de producten die __________. Je krijgt NOOIT geld retour voor de producten die __________ (en dat hoef je niet eens te vragen).
Klinkt dat te hard, te klantonvriendelijk? Of behoed je jezelf voor gedoe en is het lekker duidelijk? Kijk hoe de wehkamps en de bol.coms in deze webwinkelwereld dit aanpakken en leer daar van!
Geniet van je dag!
XOXO Gwendoline
Ps; zin om te lachen? Kijk dan vooral hier even: If 50 shades of grey was written by a man. 😉