8 marketing en content ideeën om het jaar goed te starten
Zichtbaar zijn in een competitieve branche
 
 

8 (last-minute) content ideeën voor Kerst

We zijn alweer beland in december. Wat is het jaar snel gegaan. December draait dit jaar om gezelligheid, verlichting en is de kans om een band te creëren met je klanten.

Het medium in deze tijden is uiteraard social media. Heb je nog geen Facebook, Instagram of Pinterest account met je webshop? Maak deze dan zeker aan. Dit is namelijk de plek om te communiceren met je doelgroep!

Weet je niet wat je moet posten rondom de feestdagen? Geen zorgen, wij helpen je!

In deze blog geven we je 8 content ideeën voor Kerst die zorgen voor meer verbinding en uiteindelijk meer verkopen. December blijft toch de maand van geven!

  1. Verstuur (digitale) kerstkaarten met een promotiecode

December is dé kans om jouw bestaande klanten te belonen. En hoe kan je dat beter doen dan met een leuke korting. Combineer dit met een mooie kerstkaart en je creëert een positieve ervaring bij jouw klanten.

Geen tijd meer om de kerstkaarten op de post te doen? Een online kerstkaart is net zo leuk om te krijgen! Ontwerp een eigen en persoonlijke kerstkaart via bijvoorbeeld Canva. Hier kan je kiezen uit honderden verschillende templates.

Vergeet niet om een goede korting te geven die bijvoorbeeld een paar dagen voor Kerst afloopt. Zo krijgen je klanten direct een incentive om iets te bestellen.

  1. Organiseer een social media giveaway

Het organiseren van een giveaway is het hele jaar door een goed idee, bijvoorbeeld met de lancering van een nieuw product of het bereiken van een mijlpaal. Maar december is dé geefmaand, dan kan je als webshop natuurlijk niet achterblijven.

Probeer binnen de giveaway een onderdeel te maken welke zorgt dat je volgers iets moeten delen, bijvoorbeeld een ‘’Deel & Win’’ of ‘’Tag & Win’’ actie. Hierdoor wordt je bereik groter!

Zorg er daarnaast voor dat het thema past bij jouw webshop gecombineerd met de feestdagen. Heb je bijvoorbeeld een webshop met sportartikelen? Laat je volgers dan een foto delen waarop ze een kerstmuts dragen tijdens het sporten.

  1. Wees persoonlijk

Wat je ook doet qua content creatie, blijf bij jezelf en je merk. Een sterke merkidentiteit is essentieel om een band op te bouwen met jouw doelgroep.

Wees ook niet bang om jezelf en je medewerkers te laten zien op social media; wie zijn jullie en waarom zijn jullie gestart met deze webshop. Deze persoonlijke insteek zorgt ervoor dat je niet zomaar een webshop bent, maar een betrouwbare partner wordt voor jouw klanten.

  1. Creëer verlanglijsten

Eén van de grootste vragen rondom Kerst? Wat je dit jaar weer gaat kopen voor je familie en vrienden. Als webshop wil je daar natuurlijk graag een handje bij helpen!

Maak content rondom verlanglijstjes, bijvoorbeeld ‘’Het verlanglijstje van sportievelingen’’ of ‘’Het verlanglijstje van interieur toppers’’. In deze verlanglijstje kan je best jouw producten verwerken, maar doe dit niet te opvallend.

Maak bijvoorbeeld een leuke mock-up via Smartmockups of een lijstje via Canva.

  1. Blijf bij jezelf

Wat je ook doet qua content, probeer het altijd te relateren aan je eigen producten en je missie. Zo blijf je geloofwaardig overkomen en dit is ook het beste voor het verhogen van je conversie via social media, omdat je precies je doelgroep aanspreekt!

  1. Bouw op naar Kerst

Probeer in de dagen voor Kerst op te bouwen met elke dag een post met een tip of zet één van je producten in de schijnwerpers. Dit kan je bijvoorbeeld doen met een mini advent kalender of een ’12 days of Christmas’.

Door regelmatig te posten en dit op een feestelijke en leuke manier te doen, zorg je voor goede content wat je volgers aanspreekt.

  1. Doe mee aan Free Shipping Day

Rondom Kerstmis zijn er natuurlijk ook nog andere themadagen, zo staat 14 december in E-commerce bekend als Free Shipping Day. Dit is de ideale dag om jouw klanten te verrassen met gratis verzending (mocht je dat nog niet hebben).

  1. Doe eens gek tijdens Ugly Sweater Day

Een ludieke dag rondom de feestdagen is Ugly Sweater Day. Dit is sinds een aantal jaar ook een begrip in Nederland en zorgt ervoor dat iedereen in de feeststemming komt.

Voor jouw social media is dit een leuk idee voor een post! Post een plaatje met je collega’s of met ideeën om deze dag te vieren.

Gebruik ook voor de post een aantal goede hashtags om je bereik te vergroten, zoals #uglysweaterday, #feeststemming of #christmasready.