Elke keer weer nieuwe content schrijven kan een flinke uitdaging zijn. Alleen al het verzinnen van nieuwe onderwerpen is een opgave. Misschien heb je al veel geschreven, maar merk je dat de content engagement heel laag ligt; jij legt je ziel en zaligheid bloot in zo’n tekst en dan reageert er NIEMAND!
Je hebt daardoor het gevoel dat het publiceren van nieuwe blogposts geen zin heeft en overweegt misschien zelfs wel om te stoppen met bloggen. Wacht eens even, dat kan ook anders!
Zou het niet ontzettend tof zijn dat lezers en klanten ook daadwerkelijk op jouw content reageren? Feedback van je community is namelijk ontzettend waardevol. Hun feedback helpt je om een strakke content strategie neer te zetten met verhalen die ook echt gelezen worden. Wanneer je dit goed weet te doen ontwikkel je trouwe lezers én trouwe klanten!
Waar zal ik de volgende keer over schrijven?
Grote kans dat toen je net begon met content marketing voor je bedrijf, je geen enkele moeite had om onderwerpen te verzinnen om over te schrijven. Waarschijnlijk had je meer dan genoeg ideeën voor het ontwikkelen van content. Maar je bent nu op een punt aangekomen dat je het even niet meer weet. Misschien is je content engagement op je blogposts heel laag en vraag je je af of het zin heeft om tijd te steken in schrijven.
Dit is een heel mooi moment om eens naar die paar reacties van je lezers en klanten te kijken. Deze zijn namelijk zeer waardevol, want hun mening telt zwaar. Uit feedback van klanten kun je namelijk opmaken waar interesses liggen en waar vraag naar is. Deze informatie kun je meenemen in je content strategie. Wanneer je je afvraagt waar je een volgende keer over zal schrijven dan kun je teruggrijpen naar de feedback van klanten en dat inbrengen voor je volgende artikel of producttekst.
Content engagement verhogen
Content schrijven op basis van wat je lezers graag willen weten is het geheim om je content engagement te verhogen. Wanneer je juist geen reacties van lezers ontvangt, dan is het superlastig om te weten wat ze wel graag zouden willen lezen. Daarom is actief vragen om feedback een mooie oplossing. Wanneer je dit op een integere manier doet waaruit blijkt dat je graag waarde wilt toevoegen dan staan er zeker mensen op om je van bruikbare inzichten te voorzien. Er zijn verschillende manieren om input van je lezers en klanten te vragen:
Een geweldige manier om naar feedback te vragen is om gewoon per e-mail je vragen te stellen. Als je een lijst van nieuwsbrieflezers hebt, stuur ze een e-mail waarin je hun feedback vraagt. Als ze begrijpen dat je hen echt verder wilt helpen door betere content aan te bieden, dan zullen ze zeker geneigd zijn om jou verder te helpen. E-mailen werkt vooral erg goed in omgevingen die een grote online community hebben of een ‘we zitten in hetzelfde schuitje’ gevoel.
Opinies peilen d.m.v. een poll
Onderzoek en meting kunnen ook een goede manier zijn om meningen van anderen te peilen. Dit doe je bijvoorbeeld door een poll te starten op Facebook. In zo’n onderzoek kun je veel meer betrekken, vooral als je je klanten verschillende vragen stelt die je veel bruikbare feedback opleveren. Je kunt vragen stellen over hoe de content tot nog toe bevalt, waar ze meer van willen zien in de toekomst, eventuele onbeantwoorde vragen die ze hebben, demografische vragen en noem maar op. Onthoud wel dat het mensen tijd kost om jouw vragen te beantwoorden, dus om ze er voor te interesseren kan het helpen om er een leuk voordeeltje tegenover te zetten. Bijvoorbeeld een kortingsbon, een coupon voor gratis verzending of een leuke prijs. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book weggeven aan iedereen die de vragen beantwoordt.
Pak de telefoon
Voor de marketeers onder ons die een stap verder willen gaan dan de meeste mensen, is er nog de optie om te bellen. Nee, niet cold calling door het opkopen van telefoonnummers! Op het orderformulier in je webwinkel staat vast en zeker een invulveld met het verzoek om een telefoonnummer achter te laten, dat nummer heb je dus al. Een persoonlijk gesprek is een krachtige manier om bruikbare feedback te krijgen en tegelijkertijd te laten merken dat je er echt om geeft. Laat je klanten weten dat je belt omdat je er zeker van wil zijn dat je de best mogelijke service biedt. Vraag hen of ze feedback voor je hebben of stel 3-5 vragen die je van tevoren hebt voorbereidt. Als je eenmaal hun terugkoppeling hebt ontvangen, gebruik de feedback dan ook daadwerkelijk om je toekomstige content daarop aan te laten sluiten.
Als je dit feedback proces goed doet, dan heb je een heel goed beeld van wat je klanten precies willen weten. Wedden dat de content engagement dan ook omhoog vliegt? En het mooiste is nog dat als jij je klanten dan in de gevraagde informatie voorziet en consistent blijft voorzien in de toekomst, dan heb je loyale lezers voor het leven.
Kun je wel wat hulp gebruiken om je webshop in de kijker te zetten?
Er komt ontzettend veel kijken bij een succesvolle webshop, I know! Het goede nieuws is dat je het niet alleen hoeft te doen! Het webshop star programma helpt je in alle aspecten die komen kijken bij het runnen van jouw webshop. Van bloggen tot e-mailmarketing en van online zichtbaarheid tot PR, media en social media. Samen met mijn team neem ik de dingen uit handen die je energie kosten, zodat jij je kunt focussen op de dingen waar je energie van krijgt. Ook bieden we toffe programma’s aan zoals deze webshop cursus en content marketing cursus waarbij je meer inzicht krijgt in de verschillende marketing aspecten die komen kijken bij het runnen van je webshop. Eerst bepalen of ik je missende schoen ben? Met het gratis stappenplan maken we kennis en gaan we kijken welke stappen er gezet moeten worden om van jouw mooie shop een succesvolle onderneming te maken.
Meer inspiratie voor een succesvolle webshop
Weet jij hoe je dat doet, naamsbekendheid vergroten, of hoe je unieke content creatie schrijft en een professioneel netwerk opbouwt? Het zijn allemaal onderdelen die bij het runnen van een succesvolle webshop komen kijken en ik schrijf er graag over. Lees alle succesvolle webwinkel artikelen >>>