wat verkoop jij | branding
Als je alles hebt voor iedereen, heb je niets voor niemand. Oftewel: de branding valkuilen.
De snooze knop, oftewel wil je wel succesvol zijn?
 
 

De reden waarom je webshop bestaat, je missie en je onderscheidenheid tegelijk.

Branding is de belofte die je doet aan je klanten. Het is de reden waarom je webshop bestaat, je missie en je onderscheidenheid tegelijk. Je brand is je reputatie of je persoonlijkheid. Maar let op deze veel gemaakte fouten! Hier lees je in deel 1 van “Branding: de vijf valkuilen” al over de eerste 3 valkuilen, hier gaan we verder…

Valkuil 4: Wie o wie..

Stel je bent een huizenbouwer: zou je dan ooit zomaar beginnen aan een huis, zonder te weten hoeveel kamers je zou bouwen, welke dakpannen je zou gebruiken en waar de deuren moeten komen? Niet toch?? Dat is allemaal van tevoren bedacht.

Toch zijn 9 van 10 (gokje..) kleine webwinkels begonnen zonder plan, zonder strategie, zonder ook maar enig idee te hebben waar de klanten zitten, wie het zijn, waar de bezoekers nog meer winkelen en wie de concurrenten zijn. Sterker nog, de webshop wordt in het begin vol enthousiasme als een dolle gevuld met van alles en nog wat en er wordt aan niemand gevraagd of mensen het wel nodig hebben. Tot het moment komt dat je beseft dat mensen niet als vanzelf naar je webwinkel worden toegezogen en bedenkt dat het toch wel verdraaid veel tijd kost.. Wat biedt jouw webwinkel -extra-? Waarom is jouw webwinkel nodig?

Valkuil 5: goedkoop is duurkoop

Jij, webshop-eigenaar, bent een ware alleskunner. Whoehoe, high five! 🙂 Zo, dat is gezegd. Maar ondanks dat je alles kan, verdien je nog te weinig. Of niets. Minder dan niets? Wil je weten hoe het komt dat je te veel werkt en te weinig verdient? Omdat je het allemaal alleen doet. Omdat je jezelf klein houdt. Stop daarmee! Kruip uit je cocon en kijk om je heen naar andere webwinkels, zie ze niet als concurrent maar ga samenwerken. Neem voor een paar uur een virtuele assistent, een schoonmaakster, werk samen met een coach ; ) ! Ga groeien!

Om meer te halen uit je bedrijf, kun je beginnen om deze vragen te beantwoorden:

Waarom is deze webshop nodig?

Voor wie is deze webshop?

Wat biedt deze webshop (extra)?

Hoe zal de klant zich voelen na een bezoek?

Lastige vragen? Geeft niet, dat maakt het juist leuker! Maar mijn advies: ga er eens echt voor zitten. Wie ben jij en wie wil je bereiken? Schrijf het op voor jezelf of ga brainstormen met een groepje andere webwinkeliers. Kost niets en je zult er absoluut van leren. Dat beloof ik.

Weet je het al? Waarom mensen bij jou komen om hun spullen te kopen? Als je dat weet ben je al goed op weg om je te onderscheiden van alle anderen. Maar pas op deze valkuilen als het gaat om jezelf neer zetten op de oneindig grote webwereld!

Gwendoline