Je webshop hoger in Google laten ranken? We willen het allemaal, bovenaan in Google staan. Hoog in Google ranken betekent goed gevonden worden. Dus hoe hoger in Google, hoe beter. Zoekmachine optimalisatie is niet heel moeilijk, maar het is wel een tijdrovende klus. Daarbij komt ook nog eens dat de regeltjes nog weleens veranderen wat kan leiden tot heel veel (extra) werk. Hoe werkt dat online zichtbaarheid nu precies en wat moet je eigenlijk allemaal doen? Ik ga het je vertellen.
Bovenaan in Google komen: importantie en kwaliteit
Bovenaan in Google komen betekent SEO-optimalisatie (search engine optimization). In het kort gezegd: om hoog in Google te ranken beoordeelt de zoekmachine jouw content op basis van twee dingen: importantie van je content en de kwaliteit van je content. De combinatie van beide geeft een waarde aan elke pagina van je website en elk product wat je in je webshop aanbiedt.
Importantie content
Importantie, of wel relevantie, draait om hoe goed jouw content aansluit bij de vraag van de consument. Door middel van een zoekwoordenonderzoek weet jij waar jouw potentiële klant op zoekt op het internet. Aan de hand van die informatie kun jij je content afstemmen zodat je in de juiste categorie naar boven komt. Of je echter naar bovenkomt is geheel afhankelijk van de kwaliteit van je content.
Kwaliteit content
De kwaliteit van je content wordt door Google gemeten met een getal tussen 0 en 100. Hoe hoger de kwaliteitswaarde, hoe belangrijker Google jouw content ziet. De kwaliteit wordt door Google gemeten op basis van wat lezers met jouw content doen: delen, lezen, maar vooral ook, wordt er naar jouw content gelinkt?
Bovenaan in Google komen zit hem dus niet alleen in de juiste (SEO) teksten schrijven. Het zit in de gehele structuur van je website. Van je menu structuur, tot de namen van je categorieën en tags en van hoe vaak iemand naar jouw webshop of specifieke producten linkt tot de hoeveelheid content en de frequentie waarmee je nieuwe content produceert.
Waar begin je met zoekmachine optimalisatie
Voordat je echt kunt beginnen aan zoekmachine optimalisatie moet je weten waar jouw doelgroep op zoekt. Welke zoekwoorden typt jouw potentiële klant in de zoekmachines? Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek is van groot belang. Wanneer je inzicht hebt in waar jouw potentiële klanten op zoeken kun je beginnen met het (her) inrichten van je webshop. Van je menustructuur tot je categorieën en tags en van de productnamen van al je producten tot de inhoud van je productteksten en je algemene pagina’s. Tegelijkertijd wil je dat de kwaliteit van je content een hogere waarde krijgt. Backlinkjes zijn dus van groot belang net zoals je content delen op je social-mediakanalen. Het delen van je content op social-mediakanalen zorgt voor verkeer naar je website en dat is precies wat je wilt natuurlijk.
Hoe meet je de waarden van je webshop
Er zijn allerlei tools waarmee je de waarden van je webshop kunt meten. Een gratis tool is bijvoorbeeld websiteseochecker waarmee je kunt zien wat de waarde van je algemene website is (DA – domain authority) en de waarde van een specifieke pagina (PA – page authority) is. Inzicht in deze waarden vertelt je over waar je staat en hoe Google jouw webshop beoordeelt.
Zoekwoordenonderzoek om te komen tot SEO-optimalisatie
Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek is helaas nergens gratis te vinden. Vaak zijn het dure tools die je moet aanschaffen om inzicht te krijgen in het zoekvolume per zoekwoord. De prijzen van deze tools variëren, maar starten toch vaak vanaf $ 100 per maand. Voor een leek is het ook vrij lastig om uit te vogelen waar een potentiele klant nu eigenlijk op zoekt, want dat is heel vaak niet het voor de hand liggende. Je moet dan toch wat verder door denken en komt soms al echt in de psychologische kant van marketing terecht. Om jezelf heel veel tijd, geld en energie te besparen is het dus aan te raden om een zoekwoordenonderzoek uit te besteden, zodat je aan de hand van een gedegen lijst SEO-optimalisatie kunt starten.
Lees onze SEO webshop tips>
De kwaliteitsmeting van je content verhogen
Verkeer naar je webshop bepaalt o.a. de kwaliteitsmeting van je content. Je trekt, vooral in aanvang van je webshop, verkeer naar je pagina’s door ze te delen op je social-mediakanalen. Daarnaast zijn backlinkjes ontzettend belangrijk. Hoe vaak linkt er iemand naar jouw producten en pagina’s, is ontzettend belangrijk om bovenaan in Google te komen. Die backlinkjes zijn in het begin van je webshop carrière echt een drama om te verkrijgen. Iedereen wil namelijk die backlinkjes, maar niemand geeft ze echt graag weg. Wanneer je een linkje naar een andere website op jouw website plaatst geef je namelijk een deel van de waarde van die pagina weg. Dit is niet iets wat veel mensen willen en link ruilen vaak een crime. Ook hier zijn gelukkig oplossingen voor. Je kunt mensen en bedrijven voor je inzetten om kwalitatief goede backlinks voor jou te genereren.
Je webshop hoger in Google? Ik help je graag
SEO-optimalisatie is een groot onderdeel mijn vak. Je webshop hoger in Google laten ranken is mijn dagelijkse werk. Van backlinken tot zoekwoorden-onderzoeken en van content optimalisatie tot bloggen, ik help je graag je webshop online zichtbaar te maken. Kun jij wel wat ondersteuning gebruiken om hoger in Google te scoren, bekijk onze webshop marketing uitbesteden pakketten en vraag een SEO analyse aan.
Online webshop cursussen
Ben je op zoek naar een complete webshop cursus, wil je leren hoe je van een klant een fan maakt of wellicht een content marketing cursus? Bekijk ons volledige aanbod online cursussen voor webshops!
Meer webshop marketing inspiratie en hulp
Ik deel graag mijn ervaring over de vormen van content marketing voor jouw webshop. Ook vertel ik je hoe je feedback van klanten en lezers kunt gebruiken om content engagement te verhogen en deel ik belangrijke webshop KPI’s die je webshop conversie verhogen.