Ik ontmoet veel webshop eigenaren die eigenlijk altijd vanuit een droom begonnen zijn: met hun passie hebben ze een webshop gebouwd met het doel om dit hun enige inkomstenbron te maken. Al snel bereiken ze hun (ondernemers)plafond en dan leert de praktijk ook nog eens dat er veel meer mensen met hetzelfde idee zijn. En dezelfde passie delen! Of het nu sieraden, (kinder)kleding, reizen, zelfgemaakte gepersonaliseerde producten, speelgoed of schoonheidsproducten zijn, er zijn er een hoop van. Naast het opboksten tegen de grote spelers zoals een Zalando, Bol.com en speelgoedwinkels is er dus ook veel concurrentie op kleinere schaal. Hoe ga je dat doen, je webshop succesvol maken, met zoveel andere grote en kleine spelers binnen je branche? Op basis van jarenlange ervaring en samenwerkingen met tientallen webshops komen we tot 7 elementen die leiden tot een succesvolle webshop, zelfs in een competitieve branche!
1. Neem jezelf als ondernemer serieus
Je eigen webshop starten betekent pionieren. Je bent ondernemer met alles wat daarbij komt kijken: administratie, productontwikkeling, marketing, webshop beheer, voorraadbeheer en ga zo maar door. Je webshop succesvol maken betekent jezelf als ondernemer serieus nemen. Investeren van tijd en waar mogelijk financiën om je bedrijf te laten groeien is noodzakelijk. Dat kan betekenen dat je nieuwe skills leert door urenlang YouTube ‘how to….’ filmpjes te kijken, maar dat kan ook betekenen dat je bepaalde taken uitbesteedt, zodat jij je handen vrij hebt om je te focussen op groei. Iets waar veel (startende) webwinkel eigenaren niet aan denken is om te investeren in jezelf als ondernemer. Investeren in ondernemer skills door bijvoorbeeld een business coach in te huren of een commitment met een mastermind groep aan te gaan, resulteert zeker weten in voordeel van je onderneming.
2. Werk vanuit je energie: go with your flow
Blijf in ondernemen vanuit je flow, want dat is wat je klanten oppikken. Hiervoor is het belangrijk dat je de juiste (werk)omstandigheden voor jezelf creëert: werkplek, werktijden, juiste balans tussen thuis en werk. Helemaal wanneer thuis ineens ook je werkplek is, is het belangrijk om aandacht te besteden aan ritmes en patronen die duidelijk voor jou en je eventuele gezin zijn. Je wilt dat je werk en je privéleven elkaar complementeren en dat je op beide plekken kunt zijn met je volle aandacht en energie. Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar duidelijke routines, patronen en zuivere aandacht zorgen ervoor dat je kunt blijven werken vanuit flow. Experimenteer dus met de mogelijkheden om uit te vinden wat voor jou werkt.
3. Daar issie weer: ken je doelgroep
Investeer tijd in het duidelijk omschrijven van je doelgroep. Wanneer je weet wie je wilt bereiken dan kun je het ‘hoe’ en ‘waar’ daarna heel snel invullen. Vooral in een competitieve branche, zoals de reiswereld, mode of speelgoed is het slim om diep in te zoomen op wie je wilt bereiken. Wil je reizigers bereiken dan is je doelgroep ontzettend groot en de kans klein dat je de juiste mensen daadwerkelijk weet te bereiken. Daarnaast is de kans dat de reizigers die je wel bereikt niet geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt. Wil je de stoere solo reiziger met een voorkeur voor off the beaten track-avonturen bereiken? Je doelgroep wellicht een stuk kleiner, maar de kans dat je je doelgroep bereikt en daadwerkelijk kunt interesseren voor je product of dienst vele malen groter.
4. Onderscheid je van de rest
Het is heel gemakkelijk om productfoto’s en productteksten van leveranciers te gebruiken in je webshop, maar dat doet iedereen al. Je valt daar niet mee op. Om je echt te onderscheiden zijn unieke (zelfgemaakte) productfoto’s en productteksten essentieel. Dit is één van de belangrijkste zaken om je in een competitieve branche te onderscheiden van de grote spelers. Je laat bezoekers namelijk zien dat je de producten daadwerkelijk kent en dat je ze gebruikt hebt. Je geeft eerlijke informatie vanuit je eigen ervaring en daarmee bouw je vertrouwen op. Dat brengt ons meteen naar het volgende punt….
5. Bouw vertrouwen op
…mensen kopen sneller iets wanneer er vertrouwen is. Het hebben van een unieke webshop met eigen productfoto’s en productteksten helpt hierbij, maar er zijn nog meer dingen die je kunt doen. Denk aan reviews bijvoorbeeld, maar ook aan je social mediakanalen en wat je daar doet. En dan vooral hoe je reageert op reacties van volgers. Verder is een goede ‘over ons-pagina’ belangrijk. Mensen willen graag weten wie er achter een webshop zit en zijn geneigd sneller te kopen wanneer ze er een gezicht aan kunnen koppelen. Hoeft niet altijd hoor, dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van je doelgroep!
6. Werk aan je e-maillijst
Instagram, Facebook en Google kunnen allemaal voor je werken, maar het feit blijft dat je afhankelijk van hun algoritmes bent. Zij bepalen wie welke content te zien krijgt en kunnen de spelregels veranderen wanneer ze dat willen. Zorg dus dat je je (potentiële) klanten en volgers in eigen beheer hebt. Dit kun je heel mooi doen door middel van het opbouwen van een e-maillijst. Op die manier kun je berichten naar geïnteresseerde volgers sturen en weet je zeker dat je boodschap aankomt.
7. Investeer in jezelf en in je webshop
Eigenlijk kun je altijd in jezelf en in je webshop investeren. Er valt altijd te groeien, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. Zowel in omzet als in mindset. Zowel in productuitbreiding als productverdieping. Ook als je geen budget hebt. Denk aan het leren van marketing skills die je helpen je webshop succesvol te maken. Moet je eens kijken hoeveel informatie er is te vinden op YouTube. Het vergt tijd en energie om jezelf nieuwe vaardigheden aan te leren, maar het is zo waardevol. Heb je wel iets van budget dan is het slim om samenwerkingen aan te gaan. Afhankelijk van waar je in je proces zit kun je kiezen voor een coach die jou als ondernemer helpt groeien of bijvoorbeeld voor het in huren van webshop hulp.
Een succesvolle webshop doe je samen!
Sinds 2012 helpen wij veel ondernemers hun bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Wij focussen ons op marketing voor webshops, zoals conversie verhogen en het maken van een SEO analyse om vervolgens webshop hulp aan te bieden bij de uitvoering van allerlei SEO, SEA, Social Media en andere marketing taken. Daarnaast kun je ons inzetten als webshop coach of deelnemen aan één van onze vele online trainingen en cursussen. Ben je benieuwd of wij je kunnen helpen je webshop succesvol te maken, neem dan vrijblijvend contact met ons op!