Waarom jouw energie belangrijker is dan je aanbod
 
 

Kiezen is makkelijker als je niet denkt

Kiezen… voor veel mensen is het lastig. Ook voor webwinkeleigenaren. Want er is zó veel mogelijk: een nieuwe productlijn, adverteren op de socials, een e-book schrijven, Pinterest inzetten, of toch dat fulfillmentcentrum proberen?

We denken dat we goed moeten nadenken om de juiste keuze te maken. Maar eerlijk? Vaak wordt kiezen juist makkelijker als je niet denkt. Of in elk geval: minder denkt.

Daar ben ik inmiddels van overtuigd. De laatste jaren neem ik de ene beslissing na de andere, vaak binnen een paar seconden. Dit wel. Dat niet. Ja graag. Nee dank je.

En regelmatig hoor ik mensen zeggen: “Jij weet echt goed wat je wilt!”
Waarop ik zelf nog steeds verbaasd ben: “Wie, ik?”

Want dat was ooit wel anders.

Twijfel als levensstijl

Als kind kon ik uren dubben over welke kleur broek ik wilde. Als student wisselde ik van ideeën over mijn studierichtingen (PABO, Culturele Antropologie, rondreizen of toch Medische Biologie?) omdat ik het ‘toch niet zeker wist’. En als ik eerlijk ben: ik was gewoon bang om de verkeerde keuze te maken.

En waarom? Omdat ik dacht dat er zoiets bestond als de beste keuze. Niet per se voor míj, maar in het algemeen. De meest logische, de meest verstandige, de meest perfecte. Ik woog eindeloos voors en tegens tegen elkaar af. Bang om iets te missen. Bang om spijt te krijgen.

En dus koos ik… vaak helemaal niets. Of pas als het niet anders kon.

Je weet het al. Je durft het alleen nog niet te vertrouwen

Wat ik niet wist: je eerste ingeving is meestal spot-on. Maar ik vertrouwde die nooit. Zo simpel kon het toch niet zijn?

Toch is dat precies wat ik de afgelopen jaren heb geleerd: die eerste impuls, dat buikgevoel, komt voort uit onbewust weten. Zonder de filter van overtuigingen als “Ik moet eerst dit nog regelen” of “Wat als het mislukt?”. Weet je waar ik het zelfs toepas? In een restaurant! Gewoon het eerste gerecht waar m’n oog op valt en waarvan ik denk: “hmm lekker!”. Succes gegarandeerd!

En als webwinkeleigenaar? Daar zie ik precies hetzelfde gebeuren.
Twijfel over prijzen. Over wel of niet lanceren. Over investeren in hulp. Over zichtbaar worden. Over jezelf serieus nemen als ondernemer.

Twijfel die voortkomt uit denken, analyseren, vergelijken, wikken en wegen, in plaats van voelen wat kloppend is.

Kiezen vanuit gevoel, niet vanuit goed

Tegenwoordig help ik andere ondernemers bij het maken van keuzes. Niet door eindeloze lijstjes te maken of SWOT-analyses te doen, maar door terug te gaan naar de kern:
Hoe wil jij je voelen in je bedrijf?

Want dat is voor mij de sleutel geworden.
Ik weet lang niet altijd wat ik wil doen, of hoe ik dat moet aanpakken.
Maar ik weet wél hoe ik me wil voelen: licht, liefde, vrij en betekenisvol.
Dat is mijn richtingaanwijzer. Mijn kompas.

Als ik ergens voor sta en twijfel, stel ik mezelf één simpele vraag:
Brengt dit mij dichter bij het gevoel waar ik naar verlang?

Zo simpel. Zo effectief.

En jij?

Sta jij momenteel voor een keuze?
Twijfel je over je webshopstrategie, je producten, je prijzen, of misschien zelfs of je hiermee door wilt?

Vraag jezelf dan niet meteen: “Wat moet ik doen?”
Vraag liever: “Hoe wil ik me voelen?”
En: “Wat kan ik nu doen om dat gevoel een stapje dichterbij te brengen?”

Denk ook eens terug aan een moment waarop je écht gelukkig was in je werk of bedrijf. Wat voelde je toen? Wat maakte dat het klopte?

Van daaruit wordt kiezen ineens eenvoudig. Niet omdat je dan ineens alles weet, maar omdat je dan durft te vertrouwen op wat jij diep vanbinnen allang weet.

Wil je dat ik met je meekijk? Dat doe ik graag! Stuur me een berichtje op WhatsApp 06-53519217 of mail me: info@webshop-academy.nl