Hoe jij je klanten te woord staat, de snelheid waarin jij ze beantwoordt en de oplossingen die jij biedt hebben een groot effect op jouw webwinkel succes. Heb jij het in je om verwachtingen te overtreffen, dan is de kans dat jij een klant om weet te toveren naar groupie veel groter. En groupies praten nou eenmaal vol lof over hun idolen wat toch eigenlijk de beste marketing is die je je kunt wensen! Vind jij het leveren van klantenservice zelf heel leuk, maar weerhoudt het je van het laten groeien van je bedrijf? Of vind je het eigenlijk helemaal niet leuk om te doen? Klantenservice uitbesteden kan een super-positief effect hebben op je webwinkel en dit is waarom!
Webshop klantenservice: Je wilt wel, maar je hebt er geen tijd voor
Je kent het vast wel, je wilt nog honderdduizend dingen doen voordat je je dag naar tevredenheid af kunt sluiten, maar je komt geen stap verder. DHL en PostNL hebben vertraging opgelopen en de klant zit echt met smart op levering te wachten. Jouw reputatie hangt bij deze klanten (potentiële fans!!!) aan een zijden draadje. Dit is het moment waar jij het verschil kunt maken.
- Ga je nieuwe spulletjes opsturen, omdat je ervan uitgaat dat de niet aangekomen bestelling uiteindelijk zijn weg terug naar jou vindt?
- Of kies je ervoor de klant te laten wachten, want de orderwaarde was eigenlijk best wel hoog?
Het betreft je eigen portemonnee en tegelijkertijd je eigen reputatie. Deze zaken maken het vaak moeilijk om een beslissing te nemen, wat er weer voor zorgt dat het veel van je tijd inneemt. Nog even met de postorderbedrijven bellen om te achterhalen waar de pakketjes zijn. Nog even onderzoeken hoe groot de kans is dat je de leveringen terugkrijgt. Hoe hard raakt het je eigen belangen als je voor keuze A of B gaat? Kortom, voor je het weet ben je weer een uur verder en loopt je planning veel anders dan dat je gehoopt had.
De voordelen van klantenservice uitbesteden
Klantenservice uitbesteden is afstand nemen van de dagelijkse gang van zaken. Het is tegelijkertijd ook een stap richting het professionaliseren van je bedrijf. Wanneer je zelf niet de dagelijkse contacten met de klant onderhoudt dan krijg je meer ruimte om je op andere dingen te focussen. Zoals het groeien van je bedrijf bijvoorbeeld. Ook zitten je emoties minder in de weg. Want niets is minder leuk dan wanneer je klanten en opmerkingen krijgt over producten waar jij helemaal weg van bent. Je schiet al snel in de verdediging terwijl een klant daar niet mee geholpen is. Klantenservice uitbesteden kan ook voor die emotionele afstand zorgen wat ook een vorm is van professionalisering.
Hoe besteed je klantenservice van je webshop uit?
Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe vind je in hemelsnaam iemand die je jouw klantenservice toevertrouwd!? Iemand die ook echt begrijpt dat het klantenservice uitbesteden een groot ding voor jou als ondernemer is. Dat het je kwetsbaar maakt om een deel van je bedrijf, jouw kindje, uit handen te geven. Wellicht de makkelijkste manier is om je heen te kijken in je eigen netwerk. Is er iemand aan wie je deze taak wilt uitbesteden? Is er iemand die er daadwerkelijk tijd voor heeft en er ook plezier uit haalt? Heb je niemand in je omgeving dan kun je ook op zoek gaan naar een virtueel assistent. Het is echter zaak om met meerdere virtueel assistenten te spreken en iemand te kiezen bij wie je je echt goed voelt. Iemand met wie je gemakkelijk kunt praten, die luistert naar wat jij nodig hebt en flexibel is in werkwijzen en graag wil leren.
De valkuilen van uitbesteden klantenservice webshop
Er zitten ook valkuilen aan het uitbesteden van klantenservice webshop. Die zijn echter ook allemaal te tackelen, dus laat het je vooral niet tegenhouden. Als je de juiste mensen op de juiste plek hebt dan levert het je over het algemeen alleen maar groei op. De grootste valkuil waar je in kunt stappen is aannemen dat de persoon aan wie je werk uitbesteed precies begrijpt waar je naartoe wilt met je bedrijf, welk servicelevel je wilt geven en in welke mate ze beslissingsbevoegdheid hebben. Key is om de samenwerking klein te beginnen en veel te overleggen. Alle partijen moeten ruimte krijgen om af te tasten wat mogelijk is en wat kan en mag voordat grote verantwoordelijkheden afgeschoven en toegewezen kunnen worden.
Nog meer webshop taken uitbesteden
Klantenservice uitbesteden is een ding, maar wat dacht je van je online zichtbaarheid uitbesteden? Denk aan bloggen, e-mailmarketing, SEO, SEA, productteksten schrijven die ook daadwerkelijk in de zoekmachines gevonden en social media bijvoorbeeld. Al die dingen die zorgen dat jij zichtbaar bent voor de mensen die zoeken naar wat jij te bieden hebt. Met een toenemende groei in webwinkels, is het noodzakelijk om niet te verstoffen ergens onderaan de zoekresultaten die Google jouw potentiële klant laat zien. Het webshop star programma helpt je op het gebied van marketing bij elke fase van je webshop.
Meer weten over wat er bij een webshop komt kijken?
Een eigen webshop beginnen is easy peasy, maar bij het succesvol maken van je webwinkel komt iets meer kijken. Hoe schrijf je bijvoorbeeld succesvolle content, hoe speel je in op klantbehoeften en welke kosten webshop mag je verwachten? Naamsbekendheid vergroten, hoe doe je dat? Ennuh, een webshop beginnen, welk product eigenlijk? Lees alle artikelen over hoe je een webwinkel beginnen kunt op een succesvolle manier.