Oké, zing met me mee: de vier P’s van MARKETING!
♫ Product! Plaats! Prijs! Promotie! ♪
Nog een keer (en hardop, dat helpt): Product! Plaats! Prijs! Promotie!
Laatste keer, leg al je gevoel er in! PRODUCT! PLAATS! PRIJS! PROMOTIE! ♫
Tja, dit is wel een marketing trucje, en ook al veel beschreven, maar soms goed om weer te beseffen dat je met je webshop aan al deze 4 marketing pijlers moet werken: zonder promotie zal niemand je mooie nieuw gemaakte sieraden zien, en zonder duidelijke product-uitstraling zal niemand de juiste waarde eraan kunnen koppelen.
MAAR….. Weet je wanneer dit is bedacht? In de jaren 60! OUD dus!
Online moet je zeker wel met de 4 P’s werken, maar inmiddels kun je deze 4 pijlers ook doortrekken naar de nieuwe tijd:
Product -> Beleving
Plaats -> Overal
Prijs -> Ruil
Promotie > Ambassadeurs
BORA. Moah, niet echt een bijzondere afkorting maar lees hieronder wat je er mee kunt doen.
Product: dit is uiteraard wat je verkoopt. Maar het niet alleen je product maar ook de kwaliteit, het design, hoe het is verpakt, het merk. Alles wat waarde geeft aan jouw product, iedere reden waarom een bepaalde klant dat product zou kopen, dat hoort bij het marketing onderdeel PRODUCT.
Product -> Beleving
Weet jij wie de aankopen van je klanten beïnvloed heeft? Weet jij hoe ze winkelen in jouw categorie, wat hun ervaring is, hoe jij ze laat voelen met jouw webshop-uitstraling? En waar en wanneer hun aankopen gebeuren? Weet je wat er gebeurt nadat ze het gekocht hebben?
Als je dat niet weet, kan je ook niet weten waar je je marketingacties moet neerzetten. Wanneer je niet alleen over het product of de reclame denkt, maar over de ervaring die de klant kan beleven door iets bij jou te kopen, kun je fantastische dingen doen. Denk maar eens aan het merk Axe: zeggen zij in hun reclame dat het lekker ruikt? Dat je er zo schoon van wordt? Nee! Ze zeggen dat vrouwen als vliegen op stroop op je af komen, dat de man de held is. De beleving dus.
Meer lezen? Schrijf je in meer webwinkel tips te ontvangen: gratis en voor niets je inbox in!
En ben je het hier mee eens, of heb je een andere mening? Laat je reactie hieronder achter.
Gwendoline