Beslissingen nemen
Ken je dat leuke gerucht over Steve Jobs, Albert Einstein en Mark Zuckerberg? Waarom ze eigenlijk altijd dezelfde kleding aan hebben (hadden)? Dat is omdat ze hun hersenen niet de macht geven om tijd te verspillen aan het maken van beslissingen die hen niet verder helpen in hun bedrijf.
En succesvolle mensen hebben een rommellaatje: hier stop je alle spullen in waarvoor je niet een speciale plek voor hoeft te zoeken, zo spaar je je ‘beslissingsspier’ voor belangrijkere zaken! Hoeveel van dat soort laatjes heb jij..?
Pers: Fame & Fortune?
Het beter gebruiken van je kostbare tijd kun ook jij doen, door bv niet superlang te blijven piekeren over het wel of niet inzetten van een persbericht. Om een idee of webshop perswaardig te krijgen heb ik een checklijst die je kunt gebruiken voor elk verhaal:
- WAAROM NU?
Is het actueel, trendy, nationale feestdag? Nieuws = nieuw + vers
- WAAROM IS DIT NIEUWS?
Zorgt jouw nieuwtje voor:
Hartverwarming? Schok? Verrassing? Verbazing? Bewijs? Eerste, laatste, origineelste, nieuwste, beste, slechtste, kleinste of grootste..?
- WAAROM ZOU HET PUBLIEK DIT INTERESSANT VINDEN?
Hier bedoel ik mee: het publiek van het medium waar de journalist voor schrijft. Dus bedenk van tevoren waar je terecht kan komen.
Een logisch gevolg van deze checklijst is dat je nu denkt:
Wie ben ik nu helemaal…?
Waarom zou zo’n tijdschrift mij willen interviewen als ze ook bekendheden kunnen vragen?
Ik heb niet zo’n goed hoofd/ lijf/ stem om gezien/ gehoord te worden..
Een persbericht over je webwinkel laten schrijven, dat is makkelijk. Maar als jij ooit geïnterviewd wordt, is het best fijn om dat kleine vervelende stemmetje de kop in te drukken en direct uit te kunnen leggen: waarom is jouw webshop nieuwswaardig?
Vertel! Ik ben benieuwd naar jouw shop 🙂