SEO is vandaag de dag niet weg te denken uit het dagelijks leven van een webwinkel eigenaar. Als je er niet in investeert dan raak je steeds verder achter op je concullega’s! Dus alleen al om bij te blijven en je naamsbekendheid te blijven werken kan SEO de juiste investering voor je zijn. Maar hoe weet je nu of je investering in SEO ook daadwerkelijk rendabel is? Kunnen SEO-resultaten gemeten worden en zo ja, waar moet je dan opletten? In dit artikel geven we opheldering over wat je van een SEO-expert mag verwachten ten aanzien van resultaat.
Kan een SEO-bureau beloften maken ten aanzien van resultaat?
Uiteraard wil je beloftes ten aanzien van SEO-resultaat. De financiële investering voor SEO is vaak niet mis. Tot een aantal jaren geleden zouden beloftes ten aanzien van resultaat nog mogelijk zijn geweest, maar vandaag de dag is het een uitdaging. De algoritmes van Google zijn onvoorspelbaar en ze worden daar natuurlijk ook steeds slimmer in. Er zijn te veel variabelen om keiharde beloftes te kunnen maken. Eerlijk gezegd is het af te raden om met iemand in zee te gaan die wel specifieke resultaten belooft. Zoiets kan niet toegezegd worden namelijk, want er is geen magische oplossing om snel zichtbaar te worden op gewenste zoekwoorden. In ieder geval niet op een duurzame, eerlijke en organische manier.. Wanneer er wel een belofte afgegeven wordt is de kans vrij groot dat er trucjes ingezet worden die op (korte) termijn door Google opgepakt en afgestraft worden. Het verdienen van het vertrouwen van Google neemt nu eenmaal tijd in beslag en is iets waar op systematische manier naar toegewerkt moet worden.
Google algoritmes anno 2020
Google doet het hele jaar updates ten aanzien van het algoritme. Het algoritme van Google bepaald welke websites link-juice ontvangen op basis van autoriteit en relevantie. Waar het algoritme vroeger nog gevoelig was voor pagina’s gevuld met een specifiek zoekwoord, is dat anno 2020 iets wat veel minder invloed heeft of zelfs genegeerd kan worden. Variaties op het focus zoekwoord worden daarentegen inmiddels wel herkend. De meeste aandacht van Google zal in 2020 echter naar de ontwikkeling van rank brain gaan, of wel machine learning. Denk hierbij aan allerlei (technische) gegevens die iets zeggen over de waarde van een webpagina. Bijvoorbeeld de tijd die iemand op een webpagina aanwezig is; wanneer je bezoekers gemiddeld 3 seconden op je pagina zijn dan betekent het dus al dat ze niet gevonden hebben wat ze zoeken waardoor ze heel snel weer weggaan. Wanneer je gemiddelde paginatijd rond anderhalve minuut ligt dan geeft dat weer dat je bezoekers relevante content gevonden hebben en wordt de pagina als belangrijk gezien. Kortom, de algoritmes worden slimmer en dit wordt in 2020 alleen maar verder doorontwikkeld.
Hoe weet ik of mijn SEO-investering rendabel is?
Kun je dan helemaal geen SEO-resultaten meten? En hoe weet je of je waar voor je geld krijgt?
Uiteraard is het wel mogelijk om voortgang te monitoren. Er zijn allerlei KPI’s die je kunt meten zoals bijvoorbeeld paginatijd, organische bezoekersaantallen en rankings op zoekwoorden. Als er beweging zit in de KPI’s dan weet je dat er wat gebeurt. Vaak hebben de inspanningen van een SEO-specialist zo’n 6 tot 9 maanden nodig voordat je er ook echt de vruchten van kunt plukken. Het is heel afhankelijk van je website; hoeveel content heb je bijvoorbeeld al, hoe hoog is je domein autoriteit, zijn er actieve social mediakanalen gelinkt aan de website, verkoop je producten en/of services in een niche of juist in een competitieve branche? Al deze factoren hebben invloed op de voortgang van je online zichtbaarheid en leiden tot nuances in het meten van resultaten.
Realistische SEO doelen
Mocht je besluiten samen te werken met een SEO-specialist en/of marketingbureau dan is het slim om een maandelijks voortgangsrapport te vragen. Dat is eigenlijk het enige wat ze je kunnen bieden waardoor jij inzicht hebt in de voortgang van het project. Spreek van tevoren samen af welke KPI’s je gemonitord worden. Belangrijk is dat jij de resultaten tijd geeft om voor je te laten werken. Ga er voor jezelf vanuit dat je je committeert aan een samenwerking voor minstens een jaar. Maak daar budget voor vrij en houd gedurende het jaar vinger aan de pols.
SEO-resultaten meten aan de hand van een aantal KPI’s
Zoals genoemd zijn er verschillende KPI’s waaraan je kunt zien dat je website vooruitgaat op het gebiedt van online zichtbaarheid. Onthoud goed de reden waarom je online zichtbaar wilt zijn: je wilt je conversie verhogen. Dat betekent dus niet dat je alleen goed op zoekwoorden moet ranken, maar dat je content daarnaast ook aan de verwachting van je bezoekers moet voldoen. Als een SEO-specialist dit laatste aspect niet serieus neemt, dan is je investering niet veel waard. Een aantal van de belangrijkste KPI’s noemen we hier:
Organische bezoekersaantallen (sessies en paginabezoeken)
Het aantal bezoekers dat op organische manier op je website komt wordt gemeten in Google Analytics. De bezoekersaantallen die via de verschillende zoekmachines binnenkomen zijn je organische bezoekers. Ze worden door Google Analytics gemeten in zowel sessies als in paginabezoeken. Dit is een perfecte KPI om te monitoren en je voortgang te meten. Hoe beter je zichtbaar bent, hoe meer bezoekersaantallen je mag verwachten.
Organische tijd op een pagina
Hoe langer een bezoeker op je webpagina blijft, hoe relevanter je website gezien wordt door Google. Google meet o.a. de organische tijd op een pagina als meerwaarde die jij geeft aan de bezoeker. Om een bezoeker in je webshop te houden is het dus belangrijk dat je content kwalitatief van hoog niveau is. Het is dus belangrijk dat de SEO-specialist met wie je werkt hier veel aandacht voor heeft.
Organische bounce rate
De bounce rate laat zien hoeveel bezoekers na het bezoeken van één webpagina je webshop verlaten. Ze voelen zich dus niet uitgenodigd om door te klikken op je webshop. Een gemiddelde bounce rate ligt tussen de 41% en 55%. Om de bounce rate op het gemiddelde te houden of zelfs daarboven, dan is wederom kwalitatief goede content belangrijk. NB: het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze alleen even wat informatie zochten én vonden! Dan is het is niet erg dat ze gelijk daarna weer verder gingen. Maar goed, dat is niet de insteek van je webshop.
Zichtbaarheid op specifieke zoektermen
Zichtbaar zijn op relevante zoektermen blijft natuurlijk een belangrijke KPI. Want als je niet goed rankt op de belangrijkste zoektermen voor jouw webwinkel dan is het erg lastig om organisch verkeer naar je website te trekken via de zoekmachines. Afhankelijk van het type webshop dat je hebt, hoe groot de shop is en hoe competitief de branche is, is het slim om te focussen op 15 tot 20 zoekwoorden, zodat die een eerlijke kans krijgen om te groeien in hun rankings. Het kan soms lastig lijken om een focus-keuze te maken. Laat je hierin niet afleiden door het zoekvolume op zoektermen. Het is vaak slimmer om voor zoektermen te kiezen met minder zoekvolume en een lager competitieniveau dan voor zoektermen met een hoog zoekvolume en een hoog competitieniveau. Je moet het zo zien, als je goed zichtbaar bent op een zoekwoord met 100 zoekintenties per maand is dat veel meer waard dan wanneer je slecht zichtbaar bent op een zoekintentie van 10.000 per maand.
Domein autoriteit
Domein autoriteit wordt aan de hand van een nummer 1 tot 100 gemeten. Hoe hoger je domein autoriteit, hoe belangrijker de zoekmachines jouw website inschalen en des te meer link-juice je toegewezen krijgt. Het verhogen van je domeinautoriteit is een tijdrovende klus die vraagt om veel geduld, tijd en aandacht. Link building is de manier om je autoriteit te verhogen. Het gaat hierbij om het verkrijgen van relevante backlinks van kwalitatief goede websites. Het resultaat van alle link building inspanningen is vaak pas een aantal maanden zichtbaar. Dit is ook weer een reden waarom je een SEO-specialist echt tijd moet geven om zichtbare resultaten te behalen!
Eerlijke SEO, inzichtelijk resultaat
Ben je op zoek naar een eerlijke SEO-partner die je webshop op een strategische manier naar een hoger niveau kan tillen?
Wij bieden verschillende SEO-pakketten aan, waarbij het aan te raden is om eerst een uitgebreide SEO-analyse te laten doen voor je webshop. Wil je aan de hand van de resultaten aan de slag dan kun je ervoor kiezen om onze webshop hulp in te schakelen. Elke maand werken we dan aan de organische zichtbaarheid van jouw webshop en houden we je uiteraard op de hoogte van de voortgang en inspanningen.