belang van productomschrijving link
Wat zijn driehoek-links en zijn ze belangrijk?
Wat is branding nu eigenlijk en wat kan je daarmee?
 
 

SEO webshop tips om de online zichtbaarheid van je webwinkel te verbeteren

Je webshop hoger in Google, wie wil dat nu niet!? Hieronder deel ik 10 SEO webshop tips die je helpen je online zichtbaarheid zelf te vergroten. Wees niet bang, je hoeft geen fancy-pancy computernerd te zijn, begin gewoon met deze tips en dan kom je al een heel eind. Ik begin even bij het begin:

SEO = search engine optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Als je het goed toepast in je webwinkel of in je blog, dan zul je meer bezoekers krijgen via zoekmachines, zoals Google, Bing of Yahoo. Zonder ervoor te betalen!

SEO = niet eng.

SEO = niet ingewikkeld.

Je kunt een bedrijf inschakelen die voor €xxx je webshop optimaliseert, maar ik denk dat je in de basis zeker wel punten zelf kunt aanpassen om je webshop hoger in Google te laten ranken en meer organische bezoekers naar je shop te trekken. En nee, ik noem mezelf geen ultieme SEO expert, maar ik heb wel een ontzettend goed webshop hulp team dat precies weet wat er moet gebeuren om je SEO webshop te verbeteren. Als webshop marketing strategist snap ik dat je een tikje overweldigd kan voelen door alle SEO termen, afkortingen en ander onbekend taalgebruik, dus ik zal je bij deze makkelijke tips geven die je direct kunt toepassen!

SEO webshop tip 1: Gebruik de juiste zoekwoorden

Je zal moeten beginnen met zoekwoorden en termen die je potentiële klanten in zoekmachines gebruiken. Bijvoorbeeld: als je een webwinkel hebt in baby artikelen en je verkoopt leuke kasten voor in de babykamer, dan kun je het woord ‘kasten’ gebruiken. Het probleem is dat je daarin niet de enige bent waardoor het bijna onmogelijk is om te winnen van de groten der webwinkels..

Wat je dan kunt doen is om de Google Keyword tool te gebruiken: hier vul je je zoekterm in en Google maakt daar een lijst van met zoekwoordideeën, gerangschikt van hoge concurrentie tot lage in combinatie met aantal keer per maand dat daarop gezocht wordt. Daar zie je in een oogopslag dat ‘kasten kleine babykamer’, ‘babykamer inspiratie’ en nog veel meer termen vaak gezocht worden, maar nog niet zo’n hoge concurrentie hebben. Dat zijn dus zoekwoorden waarmee je daadwerkelijk de positie van je SEO webshop kunt verbeteren.

Mooi meegenomen is, dat je door zo’n lijst aan zoekwoord-ideeën ook weer inspiratie krijgt om leuke stukjes te schrijven bij je producten.

Wil je het zoekwoorden-onderzoek uitbesteden aan een professional voor optimaal resultaat, vraag dan een uitgebreide SEO analyse aan.

SEO webshop tip 2: Zo pas je de zoekwoorden op de juiste manier toe in je webshop

Dus? Maak een lijst (bv in Excel) van de juiste woorden en woordcombinaties en verwerk deze termen op je website. Het gebruik van zoekwoorden moet echter wel op een slimme manier gedaan worden. Wanneer je je webshop bombardeert met zoekwoorden dan wordt dat eerder afgestraft door Google dan beloond. Zorg er dus voor dat je teksten leesbaar blijven en dat ze ook echt waarde toevoegen voor de lezer. Wanneer je teksten echt alleen voor SEO geschreven zijn dan is dat erg onprettig voor een lezer en zal deze je webshop snel verlaten. Je bereikt dus het tegenovergestelde.

De beste tip die we kunnen geven is: schrijf het alsof je het tegen je leukste klant hebt, die net zo enthousiast is als jij over je producten! De juiste zoekwoorden op subtiele manier inpassen kan daarna.

SEO tip 3: Gebruik een SEO plug-in (WordPress/woocommerce webshops)

Maakt jouw webshop gebruik van het CMS WordPress dan is het slim om met een SEO-plug-in te werken zoals Yoast. Een SEO-plug-in voert een controle in op basis van het zoekwoord waar je de pagina voor wilt laten ranken. De plug-in geeft weer of je pagina goed geoptimaliseerd is voor het betreffende zoekwoord en zo niet, hoe kun je het dan verbeteren. Een hele mooie tool dus die je het toepassen van je webshop SEO een stukje gemakkelijker maakt.

SEO tip 4: Vul de meta titel en tekst in voor ELKE pagina in je webshop

Een meta description en titel (ook wel snippet genoemd) zijn de gegevens die mensen zien in Google. De snippet is belangrijk voor het bepalen van de Google waarde die de betreffende pagina toegekend krijgt. Google analyseert welke zoektermen er in de snippet verwerkt worden: komt de zoekterm terug in de meta titel en komt de zoekterm (en variaties daarvan) terug in de meta omschrijving. Elke keer schrikken we er weer van hoeveel webshops zelf geen snippet teksten invullen, dit is wellicht de grootste gemiste kans!

SEO tip 5: Leg een sterke interne linkstructuur aan

Nee, niet gelijk gillend wegklikken! Interne linkstructuur zijn gewoon links in je webshop die linken naar andere paginas in je webwinkel. Zo krijg je een stevig net waarin je webshop hangt. Slim is om vanaf productpagina’s en vanaf blogposts naar categorie pagina’s te linken. Deze worden dan als meest belangrijk gezien door Google en krijgen daardoor meer waarden.

Bijvoorbeeld: als je kinderkleding verkoopt en een nieuwe jongensbroek binnen hebt gekregen dan kun je een zinnetje toevoegen zoals: “match deze toffe jongens broek met een stoer overhemd voor jongens”. Het stukje ‘overhemd voor jongens’ laat je dan linken naar de betreffende categorie pagina. Sommige webshops hebben die optie helaas niet, maar je kunt het ook ergens anders doen, bv op je welkomstpagina waar je verwijst naar andere plekken in je winkel en van daaruit weer naar een andere pagina. En in je blog? Hetzelfde. Als je schrijft over: weet je nog dat ik het vorige week had over die nieuwe merkbroek, dan link je dat stukje zin terug naar die blogpost!

Dus? Lees je webshop eens goed door en kijk waar je die interne linkjes kunt plaatsen. Maak het niet te gek, doe er een stuk of 5 en link alleen relevante pagina’s naar elkaar.

SEO tip 6: Titel van je foto’s

Vaak vergeten, maar heel belangrijk! Verkoop je hippe merkkleding? Geen hond die zoekt op IMG04587.. Of Art.5487b. Maar wel op Vingino roze baby t-shirt! Zo word je niet alleen gevonden in de zoekresultaten, maar ook in de afbeeldingen in Google. Ook hier geldt weer dat sommige webwinkels dit niet ondersteunen en als dat zo is heb je pech. Toch kun je je producten wel benoemen als je ze beschrijft in je blog en ze weer laat linken naar je shop.

Dus? Als je het nog niet hebt gedaan, hernoem dan zoveel mogelijk foto’s en upload ze in je media bibliotheek met de juiste naam. En zorg daarvoor voor een uitgebreide beschrijving, hoe gedetailleerder, hoe beter.

SEO tip 7: Gebruik categorie en tag pagina’s op de juiste manier

Door middel van het gebruik van tags en categorieën kun je gemakkelijk structuur in je webshop aanbrengen. Dit heeft een aantal voordelen. Ten eerste is het voor de gebruiksvriendelijkheid van een bezoeker erg prettig, maar ten tweede kun je zelf ook goed overzicht bewaken binnen je webshop. Voor je webshop SEO is er ook een groot voordeel! Laten we even voortborduren op de webshop die kinderkleding verkoopt. De producten zijn seizoensgebonden en komen en gaan, de categorieën en tags blijven echter. Deze pagina’s zijn dus eigenlijk belangrijk omdat ze blijvend zijn. Daarnaast bied je daar ook een actueel aanbod aan.

SEO tip 8: Zorg voor goede productteksten voordat je gaat bloggen

Wanneer je een webshop hebt dan denk je wellicht automatisch dat je MOET bloggen. Dat is echter niet (perse) waar. Zoals bij webshop SEO tip 4 uitgelegd zijn je categorie en tag pagina’s je belangrijkste pagina’s. En na je categorie en tag pagina’s is het slim om je op je productteksten te focussen voordat je er ook maar een blog uitperst. Te vaak zien we webshops met minimale of geen productteksten. Dat is een gemiste SEO-kans om je webshop hoger in Google te laten ranken. Vooral bij blijvende producten die niet seizoensgebonden zijn (denk bijvoorbeeld aan verzorgingsproducten, speelgoed of diensten die je aanbiedt), is het heel belangrijk om goede en unieke productteksten te schrijven.

Productteksten schrijven kost even wat tijd, dat snappen we. Vooral het schrijven van unieke teksten waaruit blijkt dat jij als aanbieder kennis hebt van het product vragen om aandacht. Een goede producttekst is minimaal 500 woorden lang (exacte lengte hangt van meerdere factoren af) en is uniek geschreven (dus niet gekopieerd van een andere web-tekst). Als jij de tijd neemt om goede teksten te schrijven dan lig je op SEO gebied al vaak zo’n 10 rondes voor op je concurrentie. Het zal je tijdsinvestering dus echt waard zijn!

SEO tip 9: Installeer gratis Google tools voor inzicht

De gratis tool Google Search Console geeft onwijs veel inzicht in de prestatie van je website. Zo kun je in de Search Console zien voor welke zoekwoorden je webshop al rankt en voor welke gemiddelde posities. Ook de gratis tool Google Analytics is een echte must-have die je inzicht geeft in hoe je webshop het doet. Welke pagina’s worden bijvoorbeeld veel bezocht en welke doelgroep trek je aan. Fijne informatie die je kan helpen verder te groeien!

SEO tip 10: Optimale websitesnelheid

Wellicht hebben we de allerbelangrijkste tip tot het laatst bewaard: je websitesnelheid. Een niet te onderschatten rank factor! Google straft langzame websites namelijk af. En flink ook. Een goede laadtijd is ongeveer 3 seconden. Mocht je website erg traag zijn dan is het dus slim om met je webdeveloper te praten en hem/haar te verzoeken de snelheid te optimaliseren. Je kunt de laadtijd van je webshop hier bij Pagespeed onderzoeken.

Wat denk jij, haalbaar? Ik hoor het graag en deel deze pagina als je het een interessant verhaal vond!

Gwendoline

Hulp bij je webshop hoger in Google laten ranken?

Het is goed om een aantal basis trucjes op het gebied van SEO te kennen om je webshop hoger in Google te laten ranken. Het toepassen van bovenstaande tips gaat je zekerweten helpen beter zichtbaar te worden. Wil je de zoekmachines domineren, dan kan het slim zijn om hulp in te schakelen. Onze webshop marketing programma’s zijn erop ingesteld om jou als ondernemer te ontlasten, zodat jij je kunt focussen op de dingen waar je energie van krijgt. Tip: begin bij een uitgebreide SEO analyse!