Waarom bloggen voor je webshop zo belangrijk is? Er zijn heel veel redenen waarom bloggen je kan helpen en dat is ook precies de reden waarom we dit artikel voor je geschreven hebben. De kracht van bloggen is divers en wordt door veel webshop eigenaren onderschat. Een kwalitatief en actief blog biedt op verschillende manieren kansen. Dit zijn de acht belangrijkste!
1. Elk blog is een kans om zichtbaar op een zoekwoord te worden
Elk blog artikel wat je schrijft is een kans om je organische zichtbaarheid te vergroten. Het loont om elk blog op een specifiek zoekwoord in te steken. Let er wel op dat je dit zoekwoord nog niet eerder gebruikt hebt op je blog of in je shop. Wanneer je dit echt helemaal 100% goed wilt doen is het slim om eerst een grondige SEO analyse te doen, zodat je weet waar jouw kansen liggen. Wanneer je elke week een kwalitatief blog schrijft met een focus voor een specifiek zoekwoord, dan word je langzaamaan steeds beter organisch zichtbaar binnen je markt.
2. Elk blog is een kans om je producten en diensten te promoten
Jouw blog is hét magazine van jouw webwinkel. Jij beslist dus wat er gepromoot wordt, hoe vaak en waar. In elk blog artikel kun je een stukje van je assortiment promoten. Let er uiteraard wel op dat wat je onder de aandacht brengt ook echt relevant is voor het artikel en dus de lezer. Een lezer moet echt voelen dat het meerwaarde biedt.
3. Google beloont websites die regelmatig nieuwe content publiceren
Je webshop hoger in Google ranken? Regelmatig nieuwe content publiceren wordt beloond door Google. Het is wel belangrijk dat je kwalitatief goede content publiceert. Dit meet Google overigens heel slim. Bijvoorbeeld aan de tijdsduur die iemand op je blogpagina aanwezig is. Iemand die na 2 seconden weer afhaakt heeft niet het gevoel gehad gevonden te hebben wat ze zochten. Schrijf je echter content die aan de verwachting voldoet van de bezoeker, dan gaat de paginatijd automatisch omhoog. Google zal deze content belonen.
4. Een blog helpt bij een sterke interne linkstructuur op je website
In de categorie ‘waarom bloggen’ is interne linkstructuur ontzettend belangrijk. Interne watte, vraag je je misschien af. Je moet het zo zien, jouw webshop heeft allerlei pagina’s: categoriepagina’s, productpagina’s, reguliere pagina’s, tag pagina’s en ook blog artikel pagina’s. Je kunt de pagina’s met elkaar verbinden door van de ene pagina te linken naar de andere pagina. Dat heet ‘intern linken’. Wanneer er hiërarchisch en strategisch aan je interne linkstructuur gewerkt wordt, geef je signalen aan Google over welke pagina’s op je website het belangrijkst zijn. Elk blog artikel is dus een kans om te linken naar belangrijke pagina’s op je website. Denk bij belangrijke pagina’s aan je conversie pagina’s, zoals productpagina’s en categoriepagina’s.
5. Een actief, kwalitatief goed blog biedt kansen voor samenwerkingen
Wanneer jij je blog serieus neemt wordt dit opgepikt door mogelijke samenwerkingspartners. Een kwalitatief goed en actief blog biedt kansen voor deze mogelijke partners. Je biedt namelijk keer op keer meerwaarde aan je publiek wat voor mogelijke samenwerkingspartners interessant is. Voor hen is het een kans om hun producten en diensten bij jouw publiek onder de aandacht te brengen. Hetzij met een opname in een bestaand artikel of een gesponsord artikel. Dit kan dus leiden tot extra inkomen die in sommige gevallen aantrekkelijker zijn dan je reguliere webshop inkomsten.
6. Bloggen om affiliate inkomsten te genereren
Bloggen om affiliate inkomsten te genereren is nog zo’n mooie kans om naast je reguliere webshop inkomen bij te verdienen. Als je een vertrouwensband met je publiek hebt opgebouwd zijn ze eerder geneigd om je tips & adviezen op te volgen. In je blog artikelen kun je bijvoorbeeld suggesties voor producten en diensten geven buiten je eigen webshop om. Wanneer je dit doet met affiliatepartners dan ontvang jij een commissiepercentage over de aankoop van bezoekers die via jou kopen.
7. Bloggen als leerschool voor jezelf
Kwalitatief goede blogs vragen om veel aandacht. Je moet je verdiepen in het onderwerp, als je de aandacht van je bezoekers wilt houden. Uiteindelijk gaat het erom dat de lezer meerwaarde ontvangt. Als we ervan uitgaan dat veel bezoekers naar je blogartikel gekomen zijn doordat ze een specifieke zoekintentie in Google ingegeven hebben, loont het om aan die verwachting te voldoen. Die meerwaarde kun je alleen bieden als je zelf kundig bent over het onderwerp. Dat betekent dat je je moet verdiepen in de materie en dat je jouw kennis in de content door moet laten schijnen. Op die manier win je het vertrouwen van de lezer en onthouden ze je sneller. Mooi meegenomen is dat in veel gevallen jij ook specifieker in het onderwerp moet duiken en jezelf dus opleidt tot specialist.
8. Autoriteit opbouwen
Als we het dan hebben over hoe bloggen je kan helpen om zelf kundig te worden, dan dreunt die investering nog verder door. Je bouwt namelijk autoriteit op binnen een bepaalde branche als je regelmatig kwalitatief goede content publiceert. Consumenten, maar ook andere bedrijven, zien je als een deskundige. Dit leidt tot vertrouwen en een goede reputatie wat weer inherent staat aan conversie vertering.
Waarom bloggen uitbesteden een uitstekend idee is!
Bloggen loont eigenlijk alleen wanneer je de plank raakt slaat. Wat inhoudt: content schrijven over onderwerpen waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Dit achterhaal je door zoekwoordenonderzoek te doen. De content moet meerwaarde bieden voor de lezer en daarnaast wil je dat het helpt jouw online zichtbaarheid te verbeteren. Er zijn veel zaken om rekening mee te houden en het is zonde van jouw tijd als het net niet helemaal goed geïnvesteerd is. Bloggen uitbesteden biedt daarom kansen. Laat ons het zoekwoordenonderzoek doen, jouw motiveren en inspireren om te schrijven, zodat wij uiteindelijk het blog voor SEO optimaliseren.
Lees meer over bloggen uitbesteden en webshop hulp >