Het gebruik van Facebookadvertenties om je webshop te promoten is één van de meest effectieve marketingstrategieën: goedkoop, doelgericht en toegankelijk voor bijna alle soorten bedrijven.
De meeste ondernemers, klein of groot, gebruiken Facebook ads om klanten aan te trekken en hun bedrijf op te schalen. Meer dan 2 miljoen bedrijven wereldwijd adverteren via Facebook Ads.
Maar, wat kost adverteren op Facebook nou eigenlijk?
Dit is geen eenvoudige vraag, gezien de kosten van Facebookadvertenties van veel verschillende variabelen afhangen. Afhankelijk van jouw situatie kunnen Facebookadvertenties tot wel 10€ per klik kosten, maar het kan ook zomaar zijn dat je 0,15€ per klik betaalt.
Dus: hoe kun je een idee krijgen van hoeveel adverteren op Facebook kost voordat je tijd en geld investeert in dit platform?
In dit artikel leggen we je uit hoe Facebookadvertenties werken, welke variabelen de kosten beïnvloeden en geven we je een antwoord op hoeveel een Facebookadvertentie gemiddeld kost.
Adverteren op Facebook: hoeveel kostte het in 2020?
Verschillende onderzoeken tonen aan dat de kosten van een advertentie op Facebook voor de meeste branches tussen de 0,50$ en 2,00€$ per klik bedragen.

Volgens WordStream bedragen de gemiddelde kosten per klik voor Facebookadvertenties rond de $1,72. Dit gemiddelde is echter vertekend door enkele sectoren die ver boven dit gemiddelde uitschieten. De financiële en verzekeringssector hebben bijvoorbeeld het hoogste gemiddelde, met $3,77 per klik.
Gelukkig hoeven niet alle sectoren zoveel te betalen om Facebookadvertenties te gebruiken. De sectoren kleding ($0,45 per klik), reizen en toerisme ($0,63) en detailhandel ($0,70) hebben de laagste advertentiekosten op Facebook.
Uiteraard betekent dit niet dat als jij een fashion webshop hebt je per se 0,45$ per klik betaalt: dit hang geheel af van jouw situatie. Uit eigen ervaring weten wij dat de kosten per klik gemiddeld iets lager liggen in Nederland.
Met deze gemiddelde cijfers hebben we echter een basis om te begrijpen hoeveel Facebookadvertenties kosten en hoe Facebook deze kosten berekent.
Wat kost adverteren op Facebook: 6 factoren die de kosten van FB ads beïnvloeden
Zoals eerder vermeld zijn er verschillende factoren die de advertentiekosten van Facebook beïnvloeden. De meest belangrijke factoren zijn:
1. De doelgroep van je webshop
Mensen bereiken met een bepaald demografisch en psychografisch profiel heeft hogere kosten. Wanneer je een ‘gewild’ publiek target zullen de kosten van je advertenties op Facebook hoger zijn, omdat Facebook met een “vraag en aanbod”-systeem werkt.
Als gevolg hiervan kan je in de verleiding komen om het specifiek targeten van je doelgroep te beperken, zodat je een breder publiek kunt bereiken tegen lagere kosten – maar let op! Wanneer je een te breed publiek target kan het zijn dat je betaalt voor mensen die minder geïnteresseerd zijn in jouw product. Uiteindelijk kan het dus zijn dat je minder per klik betaalt, maar de kosten per conversie kunnen hierdoor snel oplopen. Het is dus belangrijk om de juiste balans te vinden en vooral te testen met je advertenties.
2. Je marketingdoel
Wanneer je een Facebookadvertentie maakt vraagt Facebook je om uit een marketingdoel te kiezen. Het door jou gekozen marketingdoel kan de advertentiekosten op Facebook sterk beïnvloeden. Conversies kosten vaak meer dan klikken en klik advertenties kosten vaak meer dan videoweergaven. Betekent dit dat je volop op video in moet zetten? Nee – ook hier is het belangrijk om een balans te vinden en jouw marketingdoelen goed voor ogen te hebben. Het is goed mogelijk dat je zelfs meerdere doelen hebt.
3. Concurrentie
Dit is ongetwijfeld de belangrijkste factor die de kosten van Facebookadvertenties beïnvloedt. Waarom? Dit komt zoals eerder vermeld door het vraag- en aanbod systeem van Facebook. Als er geen andere bedrijven waren die dezelfde doelgroep probeerden te bereiken, zou er geen vraag zijn en zouden de kosten voor jouw Facebookadvertenties afnemen. Helaas is dit niet de realiteit; je zult veel concurrenten tegenkomen op Facebook. Jouw Facebook marketingkosten zullen dus grotendeels afhangen van hoeveel concurrenten je op daar hebt, hoeveel ze bereid zijn te besteden en wat de relevantie-percentages van hun advertenties zijn. Dit is een reden om je concurrenten en hun marketingstrategieën te allen tijde in de gaten te houden..
4. Wanneer adverteren
De concurrentie op Facebook neemt toe tijdens belangrijke momenten zoals Black Friday en kerst. Als gevolg hiervan zal je zien dat de advertentiekosten van Facebook stijgen in de aanloop van en tijdens deze feestdagen. Bovendien hebben de dag van de week en zelfs de specifieke tijden waarop je advertenties plaatst invloed op de kosten van de advertenties.
5. De positie van je ad
Er zijn verschillende posities beschikbaar voor Facebookadvertenties. Elke positie heeft een andere prijs – ook dit komt door het vraag- en aanbod systeem van Facebook. We hebben alle advertentie posities voor je op een rijtje gezet:
Overzichten
- Facebook-nieuwsoverzicht
- Instagram-overzicht
- Facebook Marketplace
- Facebook-video-overzichten
- Rechterkolom van Facebook
- Instagram ontdekken
- Postvak IN van Messenger
Stories
- Facebook Stories
- Instagram Stories
- Messenger Stories
In-Stream
- In-stream video’s van Facebook
Zoeken
- Zoekresultaten op Facebook
Chatberichten
- Gesponsorde chatberichten in Messenger
Expresartikel
- Expresartikelen van Facebook
Apps
- Native advertenties, banneradvertenties en korte advertentie in het Audience Network
- Video’s met beloning in het Audience Network
Genoeg verschillende plaatsingen om uit te kiezen dus!
Uit een onderzoek van AdEspresso blijkt dat Instagram-plaatsingen het duurst zijn met gemiddeld $1,15 per klik. Ook de plaatsing die je kiest heeft dus invloed op de kosten. Hoe je erachter kunt komen wat het best voor jouw webshop werkt? We raden het aan om alle plaatsingen te activeren om vervolgens te analyseren wat het beste werkt voor jouw bedrijf.
6. Ad relevantie score
De relevantie score is een Facebook-statistiek die de relevantie van je advertentie voor jouw doelgroep beoordeelt.
Wanneer gebruikers interactie hebben met jouw advertentie neemt de relevantie-score toe. Als veel gebruikers je advertentie echter negeren of op ‘deze advertentie is niet relevant’ klikken gaat je score omlaag. Wanneer je advertentie een hoge relevantiescore heeft wordt deze geprezen door het algoritme van Facebook en kunnen plaatsingen goedkoper worden. Het is daarom essentieel om ervoor te zorgen dat je gesponsorde berichten relevant zijn voor je doelgroep. Wanneer dit niet het geval is, besteed je onnodig geld aan advertenties die niet werken.
Facebook Adverteren uitbesteden
Het adverteren op Facebook lijkt in eerste instantie eenvoudig. Veel bedrijven komen er snel achter dat het investeren via Facebook toch wel erg complex is. Bovendien kost het snel veel geld wanneer het niet goed gedaan wordt. Wanneer je er zeker van wilt zijn dat je op de juiste manier investeert in Facebook is de keuze snel gemaakt: uitbesteden! Wij bieden verschillende advertentie pakketten aan zodat je zeker weet dat Facebook een waardevolle investering is, terwijl jij je kunt focussen op het runnen van je webshop!
Bekijk onze webshop hulpprogramma’s >
NB: DISCLAIMER: Alle informatie over Facebook en Instagram die op deze pagina beschikbaar is, is alleen bedoeld als algemene richtlijn en mag nooit worden beschouwd als vervanging van advies van deze bedrijven zelf. Webshop Academy is niet een officiële dealer van Facebook of geaffilieerd met Facebook. Facebook is een geregistreerd merk.
Facebook is a Registered Trademark and Webshop Academy has no direct or indirect affiliation with Facebook. Webshop Academy has no partnership, sponsorship or endorsement from Facebook.