Leuk hoor, je eigen webshop runnen, maar met het toenemende aantal bestellingen wordt de webshop logistiek ook steeds meer een uitdaging.. Daarnaast kun je niet ongestoord ziek zijn of spontaan een dagje er tussenuit knijpen. Kortom, het is tijd om je webwinkel efficiënter in te delen zodat je je onderneming naar een hoger niveau kunt tillen.
Voorraadbeheer webshop
Je voorraad is onderdeel van je vermogen en daarom niet iets wat ondernemers zomaar uit handen geven. Toch kun je veel voordeel behalen door het stukje voorraadbeheer uit te besteden. Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in voorraadbeheer voor webshops. Zij kennen de zwepen van het vak en bieden oplossingen voor webshop logistiek, zodat er voor ondernemers ruimte ontstaat om te focussen op de groei van hun bedrijf in plaats van het runnen van hun shop.
Webshop fulfilment
Webshop fulfilment zijn bedrijven die een magazijn houden. Je koopt als het ware legplaatsen waar jij je voorraad kunt bewaren. Leveranciers leveren ingekochte voorraad direct aan het webshop fulfilment bedrijf die de producten vervolgens opslaan in hun magazijn. Het mooie van webshop fulfiment is dat zij niet alleen nieuwe voorraad inslaan, maar ook alle bestellingen versturen en retouren afhandelen. Door de back-end van jouw webwinkel te koppelen aan het voorraad systeem van de fulfilment partij loopt alles automatisch door, waardoor jij je handen vrij hebt. Middels een online portal houd je inzicht in de actuele stand van je voorraad en kun je al je bestellingen volgen.
Fullfilment bedrijven voor webwinkels
Het is best een flinke stap om te kiezen voor een fulfilment partij. Ten eerste omdat je een bepaald kwaliteitsniveau wilt hanteren. Door een samenwerking met een fulfilment partij aan te gaan neem je een risico op het gebied van kwaliteit. Je kent hun standaarden immers nog niet. Ten tweede kan fulfilment best duur zijn wanneer de order aantallen nog relatief laag zijn. Dit hangt echter af van je keuze voor fulfilment partij. Uiteindelijk denk ik dat het goed is om kwaliteit zwaarder te laten wegen dan de kosten. Om je een voorbeeld te geven; een klant van mij die mooie reis gerelateerde producten verkoopt koos ervoor om de webshop logistiek uit te besteden aan een fulfilment partij die lage kosten hanteert. Echter kwamen er met grote regelmaat klachten binnen van klanten die een verkeerd product ontvangen hadden. Ook bleek de voorraadtelling niet te kloppen en misten er regelmatig producten. Nadat ze overgestapt waren naar een fulfilment partij waar de kosten iets hoger waren hielden de klachten op. Hiermee wil ik overigens niet suggereren dat duurder altijd beter is, maar het is goed om je eerst in je nieuwe samenwerkingspartner te verdiepen alvorens je je committeert.
Welke kosten betaal je aan een fulfilment partij
Leuk en aardig die webshop logistiek uitbesteden, maaruh wat kost dat? In grote lijnen zijn er vier soorten kostenposten waar je rekening mee moet houden. Er is dus niet één tarief die je kunt hanteren, per fulfilment partij kunnen berekeningen anders zijn. Daarnaast zijn de tarieven die je betaalt ook sterk afhankelijk van het aantal orders wat ze maandelijks voor je verwerken, het aantal SKU’s (producten + alle variaties van een product) wat je in je webshop hebt, de grootte van de legplaatsen en eventueel verpakkingsmaterialen. Er zijn fulfilment partijen die een all inclusive prijs hanteren gebaseerd op het aantal orders wat je verwacht te genereren. Over het algemeen geldt dat hoe hoger je volume, hoe voordeliger je fulfilment. Meestal werken fulfilment partijen met staffels die gebaseerd zijn op het aantal orders wat maandelijks verwerkt wordt. Om je een idee te geven met welke kostenposten je rekening moet houden benoem ik ze hier voor je:
1. Inslagkosten
De goederen die geleverd worden moeten gecontroleerd en ingeslagen worden. Een fulfilment partij kan hier verschillende prijs-opbouwen voor hanteren die afhankelijk van verschillende factoren zijn, zoals aantallen, grootte van de producten en of ze eventueel nog verpakt moeten worden bijvoorbeeld.
2. Opslagkosten
De producten die je verkoopt worden door een fulfilment partij opgeslagen op een legplaats. Afhankelijk van de grootte van de producten en de aantallen die je op wilt opslaan kunnen de kosten voor opslag variëren.
3. Orderverwerking
Wanneer een bestelling binnenkomt moet deze verwerkt worden door de fulfilment partij. Iemand moet letterlijk het product verpakken en klaar maken voor verzending. Denk bij orderverwerking ook aan retourafhandeling van producten die door jouw klanten teruggestuurd worden.
4. Verzendkosten
Verzendkosten zijn de kosten die het fulfilment bedrijf maakt voor het versturen van alle pakketjes. Denk hierbij ook aan verpakkingsmaterialen die nodig zijn om goederen te kunnen versturen.
Fullfilment kleine webshop
Misschien vraag je je af als kleine webshop of het wel uit kan om voor fulfilment te kiezen. De voordelen van fulfilment voor een kleine webshop zijn dat deze partijen elke dag zoveel pakketjes verzenden dat ze mooie prijsafspraken met postorderbedrijven kunnen maken. De kosten voor verzending zijn meestal dus lager dan wanneer je zelf je pakketjes bij de post afgeeft. Daarnaast geef je een deel van de dagelijkse logistiek van je webshop uit handen waardoor jij tijd en ruimte hebt om op de groei van je bedrijf te focussen. Vind je de kosten van een fulfilment te hoog dan kan het helpen om het dus te zien als een investering om je bedrijf te laten groeien.
Logistiek webshop uitbesteden
Logistiek webshop uitbesteden houdt niet op bij voorraadbeheer. Iets wat veel fulfilment partijen niet doen is het stukje klantenservice uit handen nemen. Nu kun je zelf overal ter wereld mailtjes beantwoorden en je telefoon door laten schakelen. Klantenservice is dus niet iets wat je perse aan huis bindt. Toch kan het fijn zijn om ook het stukje klantenservice uit te besteden, zodat je webshop niet alleen aan jou hangt. Op die manier blijft vakantie ook echt vakantie en kun je met een gerust hart spontaan een dagje er tussenuit knijpen. De perfecte oplossing kan zijn om een samenwerking met een virtueel assistent aan te gaan. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel tools die het werken met een virtueel assistent heel goed mogelijk maken. Er zijn e-mailsystemen zoals Zendesk die ervoor zorgen dat je met meerdere mensen e-mailboxen kunt beheren. Maar ook communicatietools als Slack en projectmanagementtools als Trello en Freedcamp ondersteunen het uitbesteden van webshop logistiek.
Webshop logistiek en wat er nog meer bij een succesvolle webshop komt kijken
Een succesvolle webshop valt of staat niet perse met het uitbesteden van webshop logistiek. Het kan je ontlasten wat weer tot ademruimte leidt om je bedrijf te laten groeien. En dat groeien daar help ik je dan weer graag mee! Met het webshop star programma ondersteun ik jou daar waar nodig om je webshop zichtbaar te maken online. Denk aan SEA (Google Ads), e-mailmarketing, SEO (zoekmachine optimalisatie), bloggen, social media en PR in de media. Wil je graag zelf leren hoe je je webwinkel beter kunt laten converteren, kijk dan eens naar de webshop cursus en de content marketing cursus. Wil jij je webshop naar een hoger niveau tillen, dan zijn onze programma’s en trainingen zeker iets voor jou.
Meer inspiratie voor webshop eigenaren
Wat komt er allemaal kijken bij een eigen webshop beginnen en hoe kun je je naamsbekendheid vergroten? Ik deel mijn ervaringen graag en schreef al over productteksten die inspelen op klantbehoeften, maar ook hoe je succesvolle content schrijft en hoe je een slimme to-do lijst maakt.
Enne, ben ik nu wel benieuwd: heb jij het verzenden van pakketjes al uitbesteed en bij welk bedrijf?