Jij bent een ondernemer met een webshop. Het gaat wel lekker, maar je groeit niet hard genoeg. Eigenlijk wil je heel graag jouw webshop marketing uitbesteden. Maar ja, hoe gaat dat in zijn werk? Welke taken kan je uitbesteden aan iemand? Wat gaat diegene precies doen, wat kost dat en wat levert het jou op? In dit blog geven we inzicht in wat er allemaal bij webshop marketing uitbesteden komt kijken.
Welke taken kun je uitbesteden en aan wie? Lees snel verder zodat jij aan het eind van dit artikel precies weet wat je kunt doen: webshop marketing uitbesteden of toch zelf doen. Succes!
Webshop marketing uitbesteden of zelf doen?
Wil je jouw webshop marketing uitbesteden? Of wil je toch liever zelf jouw webshop marketing doen? Ik leg je kort uit wat de voors en tegens van beide manieren zijn.
Webwinkel marketing uitbesteden
De voordelen
- Je krijgt hulp van experts
- Niet meer investeren in workshops en cursussen die niks opleveren
- Je gaat grote stappen maken in de groei van jouw bedrijf
- Geen omkijken meer naar klussen die je steeds uitstelt, omdat ze je energie kosten i.p.v. energie opleveren
- Je investeert in jouw toekomst
En de nadelen
- Een marketingbudget beschikbaar stellen
Webshop marketing zelf doen
De voordelen
- Je leert ontzettend veel over marketing en over je bedrijf
- Je kunt het als investering in jezelf én je bedrijf zien
En de nadelen:
- Investeren van tijd en/of geld om kennis te vergaren
- Jij bent geen expert dus het levert vaak niet de gewenste resultaten
- Grote kans dat je zaken gaat uitstellen, omdat je de kennis mist
- Het kost veel energie om iets te doen wat je nog moet leren of niet leuk vindt
SEO: zoekmachine optimalisatie
SEO betekent zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden, jouw webshop zo optimaliseren voor Google (en andere zoekmachines) dat je organisch hoger in de resultaten van Google komt. Bezoekers komen op deze manier sneller in jouw webshop terecht. Veel ondernemers vinden SEO maar abracadabra en lopen er het liefst met een grote boog omheen. Zonde! Vandaag de dag doe je namelijk niet mee als je je online zichtbaarheid niet op orde hebt. Dus zorg dat je webshop goed zichtbaar is voor de zoekmachines. Ga je jouw webshop marketing uitbesteden, dan zal SEO zeker aan de orde komen en een van de eerste onderdelen zijn waaraan gewerkt wordt. Wat je nu zelf al zou kunnen doen is jouw oude blogposts optimaliseren voor zoekmachines. Lees meer over hoe je jouw webshop hoger in Google kunt ranken en onze SEO webshop tips. Hoe sneller jij jouw SEO namelijk op orde hebt, hoe sneller potentiële klanten jou vinden!
Wil je weten of jouw webshop gezond is en waar jouw kansen liggen om beter online zichtbaar te worden, vraag den een uitgebreide SEO analyse aan.
Bloggen: creëren van nieuwe content
Een belangrijk onderdeel van SEO is het onderhouden van je online zichtbaarheid. En dat gebeurt niet door niets te doen nadat je website in de basis ‘SEO-proof’ is. Hoe meer content je deelt op jouw website, hoe blijer Google wordt. Want websites waar veel activiteit op is, worden door Google beloond. Zorg er dus voor dat je bijvoorbeeld wekelijks een nieuwe blog online zet en zorg voor het creëren van nieuwe content. SEO heeft namelijk een lange adem en door consequent te blijven, zorg je dat je constant bewust met zoekmachine optimalisatie bezig bent. Op deze manier ben je altijd bezig met het onderhouden van jouw online zichtbaarheid.
SEA: Google advertenties
SEO is duursport, maar heb je geen tijd of zin om op resultaten te wachten, dan kun je direct in de zoekresultaten zichtbaar worden door te adverteren. SEA: search engine advertising houdt in dat je gaat adverteren om zo direct zichtbaar in Google te zijn. Door het opzetten van een Google Ads account kan je snel een campagne maken en jouw advertenties beheren. Voor webshops is het ook van belang een Shopping Campagne op te zetten. Houd er wel rekening mee, dat zodra je stop met adverteren, je ook uit de zoekresultaten verdwijnt. Wanneer je jouw webshop marketing gaat uitbesteden doe dan goed onderzoek naar de juiste partner. Je kunt veel geld verliezen als de campagnes niet op de juiste manier opgezet worden.
Social media: community building
Community building wordt veelal via social media gedaan en is ontzettend belangrijk voor je webshop. Omdat we met z’n allen in ons privéleven veel op social media te vinden zijn, lijkt het appeltje eitje om dit ook ‘even’ voor je bedrijf te doen. Echter social media voor je business onderhouden gaat een paar stappen verder dan wanneer je dit voor je privéaccounts doet. Het uitbesteden van het onderhoud van je social media kanalen kan je heel snel heel veel voordeel opleveren. Een expert begrijpt namelijk dat je niet op elk social media kanaal aanwezig hoeft te zijn, zij weten hoe ze interactie met je publiek kunnen initiëren en hoe ze volgers tot groupies weten om te toveren.
E-mail marketing: verstuur een goede nieuwsbrief
Wil je bestaande klanten op de hoogte houden van leuke nieuwtjes, aanbiedingen en nieuwe producten in jouw webshop? En wil je ook meer potentiële klanten bereiken? Dan is e-mail marketing perfect om daarvoor in te zetten. E-mail marketing kan nog weleens de grote verrassing qua conversie verhoging zijn wanneer je je webshop marketing uitbesteedt. Het versturen van een kwalitatief goede nieuwsbrief zorgt ervoor dat je je community levend houdt. Door middel van segmenteren kun je ook steeds beter je lezers de juiste informatie sturen. Veel webshops doen dit nog niet en dat is een gemiste kans. Wanneer jij waarde toevoegt in je nieuwsbrief is de kans groot dat je mensen aan je bindt en dat oude klanten opnieuw klant worden bij je.
PR in de media: vergroot je naamsbekendheid
Je naamsbekendheid vergroten draagt indirect bij aan conversie verhoging. Maar hoe doe je dat, met je kop in de krant of geïnterviewd worden voor een leuk magazine? Er zijn allerlei trucjes, maar vooral het hebben van het juiste netwerk is key hier. Het uitbesteden van je PR kan je heel snel heel veel exposure geven voor precies de juiste doelgroepen!
Webshop marketing uitbesteden aan een team van experts
Wil jij na het lezen van dit artikel jouw webshop marketing uitbesteden en kan je daar wel wat webshop hulp bij gebruiken? Dan ben je bij Webshop Academy aan het juiste adres! Wij bieden 3 pakketten aan op het gebied van webshop marketing uitbesteden; VIP, VIP Plusklus en VIP Elite.
1. VIP: webshop marketing consultancy
Bij het VIP-pakket begint jouw webshop marketing uitbesteden. We starten met een online brainstormsessie, die maandelijks terugkeert. Tijdens die sessies gaan we overleggen, brainstormen, sparren en kan je het met mij over alles hebben wat jou dwars zit m.b.t. jouw webshop marketing. Wat doe jij en wat doe ik en waar heb je een duwtje in de rug bij nodig?
2. VIP Plusklus: samen kom je verder
Bij VIP Plusklus krijg je naast het maandelijkse overleg ook extra webshop hulp op een gebied waar jij heel graag hulp bij wilt. Dit kan zijn SEO, social media, PR, bloggen, you name it!
3. VIP Elite: de complete webshop coach
Het VIP Elite pakket is een all round pakket, inclusief: Social media, SEO, SEA, nieuwsbrieven, blogs, funnels, het aansturen van jouw team. We nemen heel je webshop marketing over zodat jij je kunt concentreren op de groei van jouw bedrijf.
Meer weten over mij en mijn team of contact opnemen? Stuur me vrijblijvend een mail, dan bespreken we waar ik jou bij kan helpen. Je kunt ook bij mij terecht voor online trainingen zoals een content marketing cursus of een webshop cursus om je conversie te verhogen.