Een webshop overnemen is een uitstekende optie voor iemand die niet het gedoe wil dat komen kijken bij het starten van een bedrijf. Tegenwoordig koopt de consument zo’n beetje alles online. Misschien wil je jouw markt vergroten door een webwinkel aan je stenen winkel toe te voegen, misschien wil je een overgang maken van loondienst naar zelfstandige ondernemer? Er zijn verschillende motivaties om te overwegen om een webshop over te nemen. Voor alle gevallen geldt echter dat het aankoopproces hetzelfde is. Wij zetten op een rij waar je aan moet denken wanneer je een webshop wilt overnemen.
Webshop overnemen of zelf starten?
Er zijn verschillende redenen om juist te kiezen voor het overnemen van een webshop. De belangrijkste is dat je niet vanaf -10 hoeft te beginnen. Er is al iets van naamsbekendheid, er is een platform, de processen zijn opgezet, er zijn contacten met leveranciers, social media-accounts zijn actief en er is een geldstroom. Meestal.
Afhankelijk uiteraard van de cijfers van de webwinkel die je overneemt, moet er werk verzet worden. Zelf een webshop beginnen is vooral een goed idee wanneer je met veel passie en unieke producten de markt op wil. Ben je meer op zoek naar een goed inkomen, maar zijn de producten minder interessant, dan kan het lonen om een webshop over te nemen.
Wat heb je niet nodig bij een webshop overname
Je hebt geen productkennis, diploma’s of keurmerken nodig om een webwinkel over te nemen (of te starten!). In principe kun je helemaal blanco beginnen. Liefde voor de producten en/of de branche zal je helpen, maar ook dat is zelfs niet noodzakelijk. Je hoeft zelfs geen ondernemer te zijn. Het is echter wel slim om de situatie goed inzichtelijk te hebben alvorens je tot aankoop overgaat. We zetten de meest belangrijke zaken op een rij.
1. Wat is de motivatie voor verkoop?
Het is goed om de motivatie van de verkoop te kennen. Dit is dan ook de allereerste vraag die je stelt. De huidige eigenaar kan op zoek zijn naar een verandering in zijn/haar leven, de uitdaging missen of er kan een andere motivatie zijn. Meestal is de motivatie persoonlijk en die beweegredenen zijn relevant voor jou om te weten. Je wilt namelijk voorkomen dat je een onder presterende of een financieel ontoereikende webshop koopt.
2. De juridische kant
Voldoet de webshop aan alle juridische zaken en wet & regelgeving? Denk aan algemene voorwaarden, privacy policy, disclaimers. Dit is vooral belangrijk wanneer de markt zich niet alleen tot Nederland beperkt. Doet de webshop ook zaken in Duitsland of andere (Europese) landen dan gelden daar specifieke wet- en regelgeving voor. Zorg dat je daar inzicht in krijgt.
Verder is het verstandig om te vragen naar de leverancierscontracten en de voorwaarden. Dit is vooral belangrijk wanneer de webshop ook op basis van dropshipping producten verkoopt. Als webshop ben je in het geval van dropshipping erg afhankelijk van deze leverancier dus wil je dat die afspraken helder zijn vastgelegd.
Wanneer je al wat verder in het aankoopproces bent dan is het ontzettend belangrijk om een heldere verkoopovereenkomst op te laten stellen door een jurist. Alles dient in de verkoopovereenkomst vastgelegd te worden: passiva, activa, aandelentransacties, enzovoorts.
3. Kredietwaardigheidsrapport
Zorg ervoor dat je inzicht krijgt in de financiële situatie van de webshop door een kredietwaardigheidsrapport op te vragen.
4. Google Analytics analyse
Eén van de eerste stappen bij webshop overname is het verkrijgen van toegang tot Google Analytics en Google Search Console. In deze twee online tools vind je waardevolle informatie omtrent het presteren van de webshop. Zo krijg je inzicht in hoe zichtbaar de webshop online is (social media, organisch, advertenties), leer je meer over de bezoekersaantallen en het gedrag van de bezoekers en geeft het je ook inzicht in de prestatie van e-mailmarketing bijvoorbeeld. Allemaal waardevolle informatie die erg van invloed is tijdens de onderhandelingsfase.
5. Hoe is de webshop begonnen?
Geschiedenis is een hele goede raadgever. Wanneer je het verhaal achter een webshop kent en hoe deze zich ontwikkeld heeft dan leer je het DNA van je toekomstige bedrijf kennen. Wat voor mensen zitten er achter de webshop, hoe zijn ze tot het initiatief gekomen, wanneer hebben ze zich ingeschreven bij de KvK en wanneer kwam de eerste order binnen. Vraag inzicht in al deze gegevens.
6. Hoe steekt de markt in elkaar?
Verdiep je in de markt waar je je gaat inkopen. Ken je concurrenten en weet bij welke groothandels en leveranciers je in moet kopen. Ken de wet- & regelgeving van de branche en leer meer over vraag en aanbod. Hierbij is het slim om een uitgebreid SEO-analyse in te zetten om meer kennis te vergaren over de zoekvolumes op de producten die verkocht worden in de webshop. Deze cijfers geven veel inzicht in het potentieel en in hoeverre het potentieel al benut wordt. Ook geeft het weer hoe de webshop het doet ten aanzien van de concurrent.
7. Verkoop/marketing
Wanneer je overweegt een webshop over te nemen dan is het belangrijk om te weten welke verkoopkanalen ingezet worden: organisch (SEO), advertenties (Google en/of Facebook/ Insta), social media, e-mailmarketing of via influencers. Vraag inzicht in het klantenbestand, het aantal nieuwsbrief abonnees en leer meer over de vindbaarheid van de webshop. Hebben de social media-accounts veel engagement (veel belangrijker dan het aantal volgers!) en worden de stories op Instagram vaak bekeken?
8. Voorraad en magazijn
Neem je de webshop inclusief voorraad over? En zo ja, waar ligt de voorraad? Werkt de webshop met een fulfilment partij, doen ze dropshipping of ligt de voorraad op de zolderkamer? Ken de waarde van de voorraad en leer over de inkoop- en verkoopprocessen. Wanneer de voorraad bij een fulfilment partij ligt dan zijn de kosten een stukje hoger dan wanneer het dropshipping betreft. Aan de andere kant zijn de marges dan wel weer interessanter!
9. Inzicht in tijdsbesteding
Vraag inzicht in de tijdsbesteding die de webshop nodig heeft. Doet de huidige webshop eigenaar alles alleen of zijn er externe hulptroepen? Wanneer je een compleet plaatje hebt van de tijdsinvestering die nodig is om de webshop draaiende te houden in zijn/haar huidige situatie geeft dit een completer beeld van de situatie.
10. Van wie is de content?
Een belangrijk punt is de content: van wie is de deze? De productteksten, de beelden en de eventuele blogs? Wie is op dit moment eigenaar en word jij eigenaar bij het overnemen van de webshop? Het uitgangspunt moet zijn dat jij als nieuwe webshop eigenaar ook eigenaar wordt van alle content. Op die manier beperk je jezelf niet voor de toekomst.
11. Lidmaatschappen en overige kosten
Zorg dat je inzicht krijgt in alle lopende kosten. Welke lidmaatschappen zijn er? Denk aan administratieve dingen zoals lidmaatschappen van Photoshop, Adobe en Dropbox, maar ook aan lidmaatschappen die op naam van de webshop staan zoals een Canva abonnement, telefoonservice en allerlei andere handige tools die ondersteunen bij de bedrijfsvoering. Of betaalde plug-ins in geval van een WordPress+Woocommerce webshop, vaak is dat een jaarabonnement.
Nu ben ik wel benieuwd: heb je zelf wel eens op het punt gestaan om een webshop over te nemen? Heb je het toen gedaan? Spijt of niet? Laat het me weten!
Meer over Webshop Academy
Webshop Academy is hét platform voor webshop eigenaren. We bieden webshop cursussen aan om je als ondernemer te laten groeien en bieden webshop hulp pakketten op het gebied van marketing. We geven webshop advies, doen webshop coaching en delen waardevolle webwinkel marketing tips.